sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

אוריינות וחירות ג ' נט אמיג הבעית היא ; אילו מלים אומר לכס הבוקר , שעה שלאחרונה בבקרים רבים אלככי יודעת תמיר אילו מלים לומר לעצמי , לרומו , ובוודאי לאנשים החושבים , הדואגים והמודעיס , המהווים את קהילתנו - האנשים הכותבים , ממלמדים , המצהירים על אמונתם - למותר לציין כי אלה הם ימנים כואבים ומייאשים . מערכת החינוך שלנו כל כולה , ההל כגני הילדים וכלה במוסדות להשכלה גבוהה , מצויה בתוהו ובוהו , אם לא בסכנה ממשית . בכל יום לימודים משוטטים כרחובות ניריורק , למשל , 66 , 000 ילדים ובני נוער - אוכלוסייה השווה בגודלה לזו של עיירה אמריקנית . הם מעדיפים את מה שהרחובות מציעים על טי מה שמציעה הכיתה , צעירים מבריקים נראים בקמפוסים שלנו , כשהם נוהגים במכוניותיהם או ממהרים משיעור ערב לסמינריון יוס , ומשם למעבדה לשונית ולטרכז לימוד , כמערבולת של דרישות והשפלות שאינה דומה כלל לכוונותיהם שלהם או לכוונותיכו שלנו ? ובאותה עת משוטטים במסדרונות , ממש מעבר לקירות כיתותינו ומשרדינו , כמה מעמיתים הדינוזאורים , ששכלם הולן ומתאכן . התיאור שמשמיעה אשת מקליפורניה על השנים שחוותה מ - 1966 ועד 1971 והה כדיוק לתיאור המתאים לשנת , 1982 כפי שאני חווה אותה , " אנחנו חיים " , היא כותבת , " במיוחד אס אנחנו סופרים , תוך כפייה של מסלול סיפורי על תמונות שאין ביניהן כל קשר , על ידי ' רעיונות ' , שבעזרתם למדנו להקפיא את חזיונות התעתועים המשתנים , שהם הם החוויה האמיתית שלנו . " תחתהשפעת הזעזוע שגרמו לה המאורעות שעליהם היא מספרת - ילד נטוש על אוטוסטרדה , רציחתם של דמון נאבארו ושרון טייט - ממשיכה גיואן דידיון מקליפורניה את מאמרה " האלבום הלבן " , ומזכירה את העובדה שניהלה את חייה " כהצגה נאותה , על פי מיטב מסורת האלתור . הבעיה היחידה היתה , שכל החינוך שקיבלתי , כל מה שאי כעם נאמר לי או שאמרתי לעצמי , היווה ניגוד מוחלט לעצם הרעיון , שההפקה מעולם לא התכוונה להיות מאולתרת ... כמה שניתן להגדיר כאמצע חיי , רציתי עדיין להאמין כנארטיב וכמוכנותם של סיפורי המעשיות . " כאנשיעט וכמורים לכתיבה , האס יכולים אנו להאמין עדיין כסיפורי מעשיות וכמובנותם ? ואם לא , כמה יכולים אנו להאמין ? הבוקר אחלוק עימכס את אמונותי , לא רק כנקודת אור באפילה , אלא מתוך הנחת יסוד . שאמונותי מייצבות את אמונותיה של קה > לח זו . אני חולקת את האמינות הללו עימכם , גם מפני שחיזוקן של אמונות ושל הצהרות "אני מאמיך ' מהווה כשלעצמו פעולה , ומפני שכמו רובכם נם אני זקוקה לפעולה , כשם שאני זקוקה לאמונה . לקהילה זו יש , לדעתי , השקפה מיוחדת במינה על אוריינות מילולית היא מאוזנת ושקולה באופן מיוחד , נדיבה ושאפתנית באופן מיוחד , היא מלדעת לעצמה באופן מיוחד , מבוססת באופן מיזחד , מוסרית באונן מיוחד ; השקפה זו ממלאה צורך עז ונוקב של ארצנו ושל ארצות אחרות , מאחר שאוריינות , על פי הגדרתנו , מהווה תנאל חיוני ' אם לא בלעדי - לחופש . אוריינות , לפי תפיסתנו , היא תנאי בלייעבור לעצם קיומנו . זוהי דרישה דרמטית ואפילו מלודרמטית ? ייתכן . דרישה נכונה ! כן , אני מאמינה , וברים אלו נישאו בהרצאה בכנס שנערך בחסות כתכ וזעת College Composition and Communication כסן פתציסקו , מרץ , 1982

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help