sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

כיצד מתרחשת למידה טבעית כזו של אוריינות אצל ילדים כגיל הרך ? כיצד קורה שיש ילדים המסוגלים לקרוא ולכתוב כאופן עצמאי לפני הגיעם לבית ספר , בלי שניתן להם כל אימון פורמלי בקריאה ובכתיבה ! כדי לענות על שאלות אלו מסתייע טיל בסיפור המוכר על טמן , טרזן למד לקרוא בכוחות עצמו , כיוון שנתקיימו בסיפורו שלושה מרכיבים התורמים להתפתחות של אוריינות טבעית : הימצאות דברי דפוס בסביבת הילד , היווצרות " חידה " שיוצר דבו - הדפוס וקיומו של הרצון לפותרה וכן בניית חוקיות ומערכת כללים המסייעת לו להפיק משמעות מן הלשין הכתובה . טיל רואה בילד שותף פעיל בתהליך התפתחותו , בניגוד להשקפתו של תיאוריות פסיכולוגיות רווחות ( תיאוריית הגירוי והתגובה , למשל ) . הוא שם דגש על למידה ולא רק על הוראה , אבל חשוב להרגיש : זוהי למידה כהקשר חכרתי . יחסי גומלין ( אינטראקציות ) חברתיים הם האחראיים , לטענתו , להתפתחות הטבעית של האוריינות , כקאן קצרה הדרך להסכמתו של טיל עם ההגדרה שהציעו סקריבנר וקול ( Scribner & Cole , 1981 ) לאולפנות ; " אוריינות איננה רק הידע כיצד לקרוא ולכתוב קטע מסוים , אלא כיצד ליישם ידע זה למטרות ספציפיות בהקשרים ספציפיים של שימוש '' . םימוש האוריינות אענו רק מיומנות מופשטת של ייצור , פענוח והבנה של כתיבה , אלא הוא בא לידי ביטוי כאשר ילדים משתמשים כקריאה ובכתיבה בעת כיצוע המעשים המכוננים את תרבותם . טיל מגייס גס את קביעותיו של ויגוצקי על פעילות גומלין חברתית , המהווה בסיס ליצירת פונקציות מנטליות גבוהות , יחסי הגומלין החברתיים הם , אם כן , המפתח כל תהליך התפתחותה של האוריינות הטבעית סובב סביב התנסותו ^ של הילד בפעילויות קריאה או כתיבה בתיווכם של מבוגרים אוריינים , של בני משפחה בוגרים יותר , או במהלך האירועים כחיי היום יום שלו . אלה פועלים כגורמי השראה בהתפתחותו . מה שמתחיל בתהליך ביךפסיכולוגי הופך עם הזמן לפניס פסיכולוגי . הילד מפנים בהדרגה את היחסים החברתיים ומפתח את כישוריו שלו בקריאה ובכתיבה . ההוראה המכונה הטבעית ניחנה לדבריו בעידון , בסיוע , בזמינות על פי דרישה , בשיתוף , בהיענות למניעים ולמטרות של הלומד ובסבלנות כמעט בלתי נדלית . זוהי איכות הוראה גבוהה יותר מן המקובל בדרךכלל במערכת כית הספר , אך אין וה מונע מטיל להמליץ למורים לאמץ בבית הספר הוראה כדרך זו . בדומה למאמרו של טיל , גם קנתי גתמן ו יטה גודמן דנים באוריינות המקיפה את הילחם לפני הגיעם לבית הספר ובהשפעת ההורים והסביבה עליה . נוסף על כך הם דנים בקשרים ההדוקים שבין הכתיבה לבין הקריאה וכתרומתן ההדדית של הקריאה והכתיבה זו לזו . הכותבים ממליצים למורים המנסים לתמוך בהתפתחות השפה הכתובה לדאוג לכך , שתלמידיהם יעסקו ללא הרף בשני התהליכים : בקריאה ובכתיבה . הס מדגישים את הצורך לכלול כתכנית הלימודים כתיבה מעשית , ממשית , בעלת משמעות וחשיבות למשתמש בה ז והמביאה כחשבון את האינטראקציה הכיךאישית . לצורך זה אפשר להסתפק גס בדיון כיתתי שנושאו רשימת קניות , בכתיבת יומךםענה , כלומר : יומן שיש לו קורא ( מורה , בדרךכלל ) המגיב על הנקרא , או בתקשורת מחשבים המאפשרת קיום י ' שיחות בכתבי ' . כל אלה מספקים התנסות והכשרה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help