sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

ה " פיגום " ניתן ללומד על ידי הםומחה בפעולת גומלין , הנעשית בהקשר מסוים מתוך רצונו של הלומד לבצע מטלה שנטל על עצמו ובמהלך נסיונו לבצעה . עם הזמן מופנמים התכניות והדגמים שסופקו , והלומד משתמש בהם - ללא עזרת פיגומים מן החוץ - בהקשרים חדשים . אפלכיי ולכגר מציעים לבנות פיגומי הוראה ישירים , יחירניים או בהנחיה קבוצתית . מנקודת מוצא זאת הם בוחנים את עבודתם של מורים , מנתחים מבחר דוגמאות ופוסקים איזו מהן אינה הולמת ואיזו נכונה לשיטתם . המאמד הבא בלקט הוא מאמרו של & תק סמית / הכותב , איש מחקר והוראה רב השראה , מחזק רעיונות שנזכרו עד כה ומוסיף נדבכים חדשים לדיון , שהחשוב בהם הוא הקשר המיוחד שיש בין כתיבה לבין קריאה . סמית ' טוען כקודמיו , שכתיבה היא בבחינת מעשה בלתי אפשרי מבחינה תיאורטית . הוא שולל את הרעות הרווחות שניתן ללמדה , מפני שהיא דורשת משאבי ענק של ידע רב וייחודי והתמחות , שרק מעט מהם ניתן לרכוש באמצעות ההוראה הפורמלית ; בהרצאות , בספרי קריאה , בתרגילים או כהתנסות מעשית . גס לימוד כתיבה תוך כדי התנסות בכתיבה אינו מאפשר לפתור את הבעיה , מפני שלדברי סמית ' ככית הספר כותבים מעט מאוד וניתן לתלמידים משוב מינימלי . חלק מן השגיאות מתוקנות , אמנם , אך לאו דווקא החשוכות שבהן , סמיתי מסכים , שניסיון ומשוב עשויים לעזור בשיפורן של מיומנויות הכתיבה , אך לא מתן לבסס עליהם את ההקניה הראשונית של המיומנויות האלה . הלומדים חייבים לגלות ולהטמיע היקף נרחב של עובדות ודוגמאות , הרול מאיות מפורט ועד לאתון של טקסטים מורכבים . את אלה יוכלו לגלות כמה שנכתב על ידי אנשים אחרים , כלומר : בטקסטים קיימים . התשובה לשאלה היכן , אם כה רוכשים הכותבים את הידע הדרוש להם , היא : רק באמצעות קריאה , אבל בקריאה מסוג מיוחד . וכיצד יחדור הידע אל תודעתם של הקוראים כאופן שיהפוך אותם לכותבים ? לפי פרנק סטיתי מתבצעת הלמידה ללא מאמץ מכוון , ואף ללא מודעות . זוהי למידה מקרית , מואצלת , המתרחשת כעיקר כמסגרת של שיתוף פעולה . סמית' מכנה למידה מסוג זה מעורבות : אנו לומדים כאשר הזולת עושה משהו בשמנו , משהו שהיינו רוצים לעשות . כך , למשל , קורה כדיבור . אך כדי שתתרחש למידה חייבים הלומדים להרגיש שהם משתייכים , וכלשונו של סמית / עליהם לחוש שהם " חברים במועדון " . כלומר , על הילדים לקרוא כסופרים , על םנת ללמוד כיצד לכתוב כסופר > ם . אין כל דרך אחרת שכה אפשר לרכוש את הידע המורכב והמסובך שיש לסופר . כדי לקרוא גס חביס על הילדים לראות עצמם ככותכים , ולשם כך דרוש להם שיתוף פעולה מצד איש מקצוע , שהוא כדרך כלל המורה . על המורה לדאוג להכניסם למועדון הכותבים . מובן שגס המורים צריכים להשתייך למועדון הכותבים ; עליהם ללמוד לקרוא כסופרים . המשימה המוטלת עליהם כבדה במיוחד , לאור אילוצי בית הספר ולאור נזקי ההערכה . דבריו הנלהבים של סמית מוליכים אותנו בטבעיות רבה למאמרו של רל « א 0 ת ' טיל , שעניינו : ההתפתחות הטבעית של האוריינות , טיל פותח את מאמרו בהבחנה בין התפתחות טבעית של אוריינות לבין אימון פורמלי של אוריינות , ומטרתו לשכנע את העוסקים בתתום זה לאמץ כעת עבודתם החינוכית את מאפייני ההתפתחות הטבעית של האוריינות . ההתפתחות הטבעית של האוריינות פירושה , לדבריו , לקרוא ולכתוב כסיטואציות למידה לא מוגדררת , דפוסיות ו / או סמויות , האופייניות לחיי הבית והמשפחה . לעומת זאת , האימון הפורמלי של האוריינות מתרחש בסיטואציות לימודיות מונחות בבית הספר ,

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help