sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

תהליך הכתיבה שנתגלה לחוקרים אלה איננו רצף של שלבים , אלא מערכת של אפשרויות פעולה . לתהליך הכתיבה יש ארגון הייררכי , וחלק מן התהליכים המרכיבים אותו משולבים נתוך מרכיבים אחרים , כתהליך ההייררכי , כנעוד לארגון ליניארי , אין האירועים קבועים כמסגרת סדר נוקשה , אלא ניתן לשלוף באופן גמיש תהליך מסוים ככל עת ולשלבו כתהליך אחר . בשעת כתיבה אנו , אם כן , כותבים - קוראים - משכתכים - מתכע > ס - מעלים רעיונות י מארגנלם 1 מציבים מטרות - מתחברים לידע המצוי בזיכרון לטווח הארוך שלנו , או נעזרים בסביבת המטלה ( כמל כושא מטלת הכתיבה , למשל ) . אנו עושים ואת ללא הרף וללא סדר קווי של שלבים . כל האירועים הללו מתרחשים כאופן חוזר ונשנה ( רקורסיכי ) , ויש להם אופי דינמי מאוד , דרסטי ולעתים מסוכסך . התיאוריה של פלאואר והייז אפשרה לחוקרים ולמורים להכיר בקושי הרב הקשור לכתיבה . היא תבעה מהם להתייחס לתהליך הכתיבה עצמו ולהבין כי הכתיבה היא מעשה מורכב וסבוך של תהליכי פתרון בעיות , הדורשים כץ העוסקים בכך להנמיך את הציפיות , לטפח סיבלנות לשמאות וכן לקבל ולהעניק תמיכה של מומחים { המורים המנוסים ) . כמו כן אפשר המודל להשוות בין תהליך הכתיבה של כותבים טוב > ם לבין זה של כותבים חלשים , ועל סםך הממצאים להציע ללומדים אסטרטגיות כתיכה יעילות , מכאן , כמובן , נובעת האמונה בכך שהכתיבה ניתנת לרכישה ושמחוכתנו ללמדה . המאמר הבא והמתבקש כלקט המאמרים הוא מאמרה של מרלץ סקרדמליה , הפותח בהצגת הקושי הרב הכרוך ככתיבה . יתר על כן , קובעת החוקרת , כי " מבחינה תיאורטית איאפשר ללמוד לכתום ' . מסקנת מחקרם של פלאואר והייז הופכת במאמרה של סקרדמליה לדיווח מפורט . החוקרת כדקה כתיבה של ילחם , וכיסתה לנתח כיצד הס מתמודדים עם דרישות של מטלות כתיבה , התובעות תיאום ( קואורדינציה ] הולך וגדל בין רעיונות התוכן , ברמות שונות של התפתחות הכתיבה . * ממצאיה של סקרדמליה הם , שהכותבים לוקים בחוסר יכולת להרחיב ולכתוב על יותר מדבר אחד ? הם נוטים לסטות מן הנושא , כותבים כתיבה אסוציאטיבית , מתקשים לקשר בין משפטים רצופים ולהציב אותם ביחס הנכון לנושא , חסרים יכולת לחשוב ברבזמן על מספר רעיונות , אינם יכולים לחשוב על טענה ועל טענת נגד או ליצור סינתיזה ואנטיתיזה חדשה וכך הלאה . מעניין לגלות , כותבת סקרדמליה , כי דווקא הכותבים המתקשים אינם פורטים פעולות מורכבות לסדרת נהלים נוחים לכיצוע : תכנון מראש , עצירה וקריאה מחדש , ארגון או הגהה . זאת וערד , הם אעם נוהגים לגבש טקסט כתהליך הנמשך על פני סדרה של טיוטות . הכותבים הבלתי מיומניס מנסים לבצע בפעללה מורכבת אחת את מה שעושים הכותבים המיומנים בקטעל ס קטעים , לדבריה של סקרדמליה חסרות לכותב הבלתי מיומן אסטרטגיות כתיבה בוגרות לפתרון בעיות , ואת אלו יכולים המורים להציע לתלמידיהם . יש אפוא כשורה חינוכית אופטימית כסוף מאמרה , ולזכותה של סקרדמליח יש לומר , כי הקדישה לכך שנים של מחקר וכתיבה בשיתוף עס החוקר קרל ברייטר ( . ( Bereiter nm 7 תפקידם של המורים בפיתוח יכולת הכתיבה של תלמידיהם טופל גס במחקרם של איתווי ני א & לב «> וגיודיו * אי לנגר . שני החוקרים עוסקים כדיוק במה שהציעה סקרדמליה בסיום מאמרה : בהקניית אסטרטגיית כתיבה בוגרות לתלמידים הלומדים לכתוב . ואולם מאמרם אינו מתמקד רק בכתיבה , אלא גם בקריאה . שני החוקרים מתמקדים בפיתוח האוריינות של הלומדים בעזרת סיוע הוראתי ( " פיגום " ) , לשם ביצוע המטלה כהצלחה . ג מחקרה של סקרדמללח שימש השראה ישירה למשימת הכתיבה " ארבעה —< שניים —< אחדי ' , במכותב לקורא א ' , עמי . 51 קריאת מאמרה יכולה לעוור למריה בפרק וה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help