sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

מחוקרים לקוראים , לכותבים ולמורים שבעה מאמרים תירגמו ונכללו בלקט וה . עשרה חוקרים מספרים בהם על מחקריהם , על תצפיותיהם ועל תוצאות הניסויים שערכו , ומבטאים בהם את התוכנות שגילו . הס מביעים - מי באופן סוער כמו $ מ « ג וסמ > ת ' ומי כדרך מתונה יותר - את יחסם לאוריינות ולחינוך אורייני . מאמרה של גי » <* מ « ג נבחר לפתוח את הלקט , ראשית - משום שהוא קדם בפרסומו למאמרים האחרים , אך בעיקר משוס נחשרניותת של המחברת בתחום תפיסת האוריינות , תפיסה זו הפכה נחלת רכים מאוד בעולס שהלכו בעקבותיה . סיבה נוספת : התלהבותה הסוחפת והצהרותיה הבוטות של אמע בנושא האוריינות מתאימות לפתיחה . אמיג מעלה את הכעיה המוכרת לכל ארס כותב המלמד כתיכה , בעיה שהעסיקה את ארצות ' הברית גם ברמה הלאומית , ושכונתה " משבר הכתיבה " . אלה הס , לדבריה , " זמנים כואבים ומייאשים " . בנסיכות אלה יש צורך לשאול " כמה יכולים אנו להאמין ? " . לאמיג יש תשוכה ; להאמין באופן נלהב ונחרץ באוריינות , בייחודה , בחיוניותה לחברה ולאדם ? אםיג קיצונית . אמנס , בהתכטאויותיה , אך יש לה השקפה מאוזנת על האוריינות ; היא רוחה את השתלטות הקריאה תחל מגיל הילדות וכלה במכללות ובחינוך הגבוה , שוללת את הדגש המושם על לימודי ספרות ( שמקומם בסלון ) ומתנגדת לזלזול הרווח ביחס לכתיבה ( שמקומה , כביכול , כטטכח ) . עבור אמיג , האוריינות פירושה מתן הזדמנות להשתמש במשאבים ובמיומנויות שיש ללומדים , ומתן הזכות להביע עצמם , ליצור , להחליט , לבחור , ולאפשר גס מקום לדמיון . המאמר השני בלקט הוא מאמרם של ליגדה פלאואר לגיון ח תייז , שני חוקרים חשובים ומורי דרך לכל העוסקים בתחום האוריינות . הם מצעים תיאוריה על התהליכים הקוגניטיביים הכרוכים בכתיבת , והמודל המוצע על ידס הפך למקובל ולנפוץ ביותר בקרב חוקרים ומורים . יש לציין . כי לימים שימשת התיאוריה של פלאואר והייז גס את אלה שניסו להציג מודל של התהליכים הכרוכים בחיבור משמעות בקריאת , והבולטים שבהם הס טירני ופירסון ( . ! ( Tierney & Pearson פלאואר והייז ביקשו לדעת מהו תהליך הכתיבה , מה אכן קורה בשעה שאנו כותבים . את התשובה לשאלת המחקר מצאו באמצעות ניתוח של פרוטוקליס שנתקבלו מאנשים בעת כתיבתם ומיד לאחר תוס כתיבתם , כפני החוקרים נפתח צוהר לעולם הכתיבה ה '' מסתורי '' באמצעות הקלטה של הםללת החשיבה בקול של הנבדקים . הליך מחקרם של פלאואר והייז אפשר להם לחשוף ממצאים שעמדו כסתירה למודל השלבים , שהיה מקובל עד סוף שנות השבעים של המאה העשרים כתחום חקר הכתיבה . לדבריהם , מודל השלביס מתאר את תהליך הכתיבה כסדרה קווית ( ליניארית ) של שלבים , המופרדים זה מזה והמאופיינים בהתפתחותו ההדרגתית של המוצר המוגמר . לדעתם מתאר מודל השלבים את התפתחות המוצר הכתוב ( סתם כתיבה — לכתיבה — בשכתוב ) , ולא את התהליך הפנימי המתחולל בכותב המייצר אותו . 1 מאמרם של טירני ופירסון ח ^ וב מאוד , ורצוי שכל הטורים יקראו אותו . מפאת חשיבותו הוא נדון כהרחבה כמכותב לקורא למורה - מדריד למויה המלווה את ספרי הלימוד מגותב לקורא . עקב הדיון המפורט במאמרם במסגרת המדריך למורה הוא לא נכלל גס כלקט הנוכחי .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help