sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

הכללית : " בעוד הם מסתערים על המחלקה לספרות , הימין כבש את הבית הלבן" ( . ( Gitlin 2005 ; Kymlicka and Banting 2006 טענה אחרת בהקשר זה היא שמדיניות של רב - תרבותיות מחלישה את המאבק לחלוקה מחודשת והוגנת של משאבים משום שהיא שוחקת את הסולידריות בחברה הנדרשת כתשתית ערכית למאבק זה . מוסדותיה האוניברסליים של מדינת הרווחה , כך נטען , נוסדו על בסיס התפיסה המעלה על נס שיתופיות ושייכות קהילתית רחבה החוצה גבולות אתנו - תרבותיים . התפיסה הרב - תרבותית , לעומת זאת , מובילה לתפיסות סקטוריאליות ולאובדן העניין של קבוצות מיעוט במוסדות האוניברסליים של מדינת הרווחה . ההתרחקות של הקבוצות זו מזו מחלישה נורמות של שיתוף פעולה ופוגעת בתחושת הסולידריות הנדרשת לקיומה של מדיניות רווחה . הקבוצות השונות מפתחות זהות נפרדת , שלעתים קרובות נושאת מטען של עוינות כלפי המדינה וכלפי הקבוצה הדומיננטית בה . בעקבות כך מתגבשים מוסדות חברתיים בדלניים המחלישים ואף מייתרים את מוסדותיה של מדינת הרווחה ( . ( Kymlicka and Banting 2006 רוברט פוטנם מצביע על פגיעתה האפשרית של הרב - תרבותיות ב " הון החברתי " , הנוצר לדעתו משיתוף פעולה ומאמון חברתי החוצים גבולות אתנו - תרבותיים , ובעקבות כך על פגיעה במוסדות המדינה התלויים באמון הדדי ( . ( Putnam 2004 הטענה השלישית נגד מדיניות רב - תרבותית נוגעת לאפשרות שהבחירה של בני קבוצות מיעוט לעסוק בבעיות של זהות מסיטה אותם מהבעיות המרכזיות יותר . טענה זאת דומה באופייה לטענה המייחסת " תודעה כוזבת " להמונים . קבוצות מיעוט , אומרים מבקריה של הרב - תרבותיות , נוטות לייחס חשיבות מופרזת לשאלת הזהות הקולקטיבית של כל אחת מהן , ולפיכך מניחות בשוגג כי הדבר שלו הן זקוקות ביותר הוא ההכרה של המדינה בזהותן הקולקטיבית ובפרקטיקות התרבותיות המייחדות אותה . אך הבעיה המרכזית הניצבת לפתחן של קבוצות אלו , ממשיכה הביקורת , איננה תרבותית אלא כלכלית - מעמדית , ולכן הפתרון הרב - תרבותי הוא מקסם שווא . לפיכך הרב - תרבותיות משחקת לידי הימין הכלכלי ובעלי ההון , שלהם יש עניין להסיט את הדיון הציבורי ואת המאמץ הפוליטי משאלות של חלוקה מחודשת ומשאבים חומריים לשאלות של הכרה . טענה מסוג זה עולה בהקשר הישראלי מדבריו של דני גוטוויין , לדוגמה , הטוען כי ה " זעם הרטורי" הכרוך ברב - תרבותיות משמש סוכן פיקוח המביית את הקבוצות המנוחשלות בחברה הפועלת תחת תכתיביו של הקפיטליזם המאוחר . באופן זה , לטענתו , משרתת הרב - תרבותיות את הכוחות ההגמוניים בחברה ומסייעת לשימור מבנה הכוח הקיים ולהמשך הדרתם של המעמדות הנמוכים , שעמם נמנות מרבית קבוצות השוליים שהשיח הרב - תרבותי אמור לייצג ( גוטוויין . ( 2001 למול טענות אלה אפשר להציג את העובדה כי היחלשותה של מדינת הרווחה ניכרת גם במדינות שבהן אין מדיניות רב - תרבותית ( Kymlicka and Banting . ( 2006 חוקריה של מדינת הרווחה מציעים לפיכך שאת הקשר הסיבתי בין רב -

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help