sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

תרבותיות עלולה גם לעודד הסתגרות של קהילות בתוך עצמן ולהפוך את הזהויות הקולקטיביות למהותניות ולמתבדלות , וזאת במקום לראותן כמנוף לשוויון והשתלבות . ה " פוליטיקה של ההבדל " , הם גורסים , אינה מבטלת רק את המחויבות האזרחית לחברה ולמטרותיה אלא חותרת תחת עקרון השוויון , משום שהפעילות הפוליטית של קבוצות המיעוט מגויסת להעצמת הייחוד התרבותי שלהן באופן הפוגע באתוס האזרחי המשותף . מבקריה של הרב - תרבותיות משמאל טוענים כי היא באה בהכרח על חשבון המחויבות למדינת הרווחה . הם סבורים כי גם אם מצדדי הרב - תרבותיות תומכים במדינת הרווחה ובעקרונותיה , בפועל הם מערערים את האמון , הסולידריות החברתית והקואליציות הפוליטיות החיוניים להמשך קיומה ( . ( Kymlicka and Banting 2006 " מהו שמאל ללא כלל שמאחד את כולנו , אפילו אם הכלל הזה הוא היפותטי בלבד ? " , שואל טוד גיטלין , המבקר את הרב - תרבותיות , " אם אין עם , אלא רק עמים , אין גם שמאל " ( גיטלין . ( 2002 מהו התוקף של טענה זו ? מחקרים שבחנו את הקשר בין הטרוגניות תרבותית לבין הוצאה ציבורית על משאבים חברתיים העלו ממצאים סותרים . כך , לדוגמה , בהשוואה למדינות ולערים הומוגניות , מדינות וערים הטרוגניות מקצות משאבים מעטים יחסית לתוכניות לחלוקה מחודשת של משאבים המצמצמות אי - שוויון חברתי ( . ( Alesina et al . 1997 אחד ההסברים לתופעה זו הוא שקבוצות מיעוט נוטות להתייחס להסדרים אוניברסליים כאל הסדרים שמייצגים את השקפת עולמה של קבוצת הרוב , ולכן מעדיפות הסדרים קהילתיים נבדלים . הסבר אפשרי אחר לתופעה הוא שקבוצת הרוב עלולה לפתח ניכור כלפי תוכניות המעבירות משאבים ל " אחרים " שלה ( . ( Soroka et al . 2002 אולם לעובדה שבחברות הטרוגניות קשה יותר ליצור שיתוף פעולה בין קבוצות שונות יש משמעות מוגבלת בכל הנוגע למדיניות רב - תרבותית . במילים אחרות , השאלה העולה על הפרק בחברות הנושאות אופי הטרוגני היא אם אימוצה של מדיניות רב - תרבותית יפגע בהכרח במעמדה של מדינת הרווחה . להלן טענות מרכזיות העולות נגד הרב - תרבותיות בהקשר זה . לפי אחת הטענות העיקריות רב - תרבותיות יוצרת אפקט של " דחיקה החוצה " , כלומר כוחן של קואליציות פוליטיות התומכות בחלוקה מחדש מידלדל עקב העיסוק הנרחב מדי של קבוצות ופרטים בשאלות של זהות . הנטייה של קבוצות אלה להקדיש את מאמציהן לשאלות " תרבותיות " מפקירה את מדינת הרווחה למפגעי הימין הכלכלי , המצליח לפרק אותה בהדרגה מנכסיה . כך , לדוגמה , החוקר האמריקני גיטלין טוען כי בשנות השישים הקדישו סטודנטים מחוגי השמאל את מיטב זמנם למאבק על שינוי תוכני הלימוד כך שיינתן ייצוג הוגן לתרבויות של קבוצת המיעוט , אך הדבר בא על חשבון המאבק במדיניות הכלכלית שהקשתה על כניסתם של בני קבוצות מיעוט לאוניברסיטה . כותרתו של אחד מפרקי ספרו מעניקה ביטוי תמציתי לטענתו . 5 ראו למשל . Barry 2001

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help