sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מונחים אשר ישמשו אותנו לסירוגין ) , שהתפתחו כתחום אקדמי רב תחומי הבוחן את סוגיית המוגבלות באופן ביקורתי , באמצעות כל קשת הדיסציפלינות של מדעי החברה , הרוח והמשפט . חקירה ביקורתית של מוגבלות החלה כהמשגה ופיתוח תיאורטיים של מאבקיהם החברתיים של אנשים נכים ותומכיהם נגד הפרדתם מן החברה , הפלייתם והדרתם . מאבקים אלו צמחו או התרחבו ברחבי העולם בשנות השישים עד שנות השמונים של המאה העשרים והתבטאו בהקמת ארגוני נכים ותנועות נכים , מרכזים לחיים עצמאיים וקבוצות לעזרה עצמית וכן בהפגנות , צעדי מחאה , שביתות שבת ( sit ins ) ופעילות להגברת המודעות של כלל הציבור לעניינם . שלא כמו הייצוג המסורתי של אנשים עם מוגבלויות על ידי מומחים שהתיימרו לדעת את טובתם מכוח " מומחיות מקצועית " , התבססו לימודי ביקורת המוגבלות מלכתחילה על נקודת מבטם של אנשים עם מוגבלויות כמקור ידע מרכזי . הרעיון שאנשים עם מוגבלות הם מקור ידע חיוני בא לידי ביטוי בדרישתם להשתתף בתהליכי קבלת החלטות , פיתוח מדיניות , הערכת צרכים ומחקר ( כשותפים וכחוקרים מובילים ) . נוסף על כך , כמו תחומי ביקורת אחרים ( כגון לימודים פמיניסטיים ) , מתחילתם התבססו לימודי המוגבלות על שיתוף דו סטרי מתמיד בין מחקר ובין פעולה ועשייה חברתית , בין אקדמיה לקהילה , ואף פיתחו מתודות מחקר ההולמות עקרונות אלו . תחום לימודי המוגבלות צמח מתוך שאיפתם של אנשים עם מוגבלויות ותומכיהם לשפר את איכות חייהם , והוא תחום פוליטי במהותו . עם זאת , מראשית דרכם שאפו לימודי המוגבלות לבסס את חשיבותם לא כסוגיה מבודדת הרלוונטית רק לאנשים נכים או לאנשי מקצוע העובדים עמם , אלא כתמת על אוניברסלית הקוראת תיגר על הנחות התרבות העמוקות ביותר בשאלות וסוגיות כגון מהו אדם , מהו גוף אנושי או מהם חיים הראויים לחיותם ; חקר ההבניה התרבותית של הגוף , המשמעויות שאנו מייחסים להבדלים בין בני אדם והקשר שלהן לתהליכי יצירת זהות ; חקר מבני הכוח המעצבים את המרחב הציבורי , את מערכת החינוך או את מקומות העבודה בני זמננו , ועוד . ההתייחסות למוגבלות כקטגוריית ניתוח אנליטית וחברתית תורמת באופן משמעותי וישיר לעיסוק בכל תחומי הדעת והעשייה . השפעתן של סוגיות אלו היא אפוא מכרעת , הן על עיצוב ההווה הן על האופן שבו תיראה החברה האנושית בעתיד . קורסים בלימודי מוגבלות הוכנסו לתוכנית הלימודים האקדמית בבריטניה , בארצות הברית ובקנדה כבר בשנות השבעים של המאה העשרים ( . ( Barnes alet . 2002 לימודים לתארים מתחילים ומתקדמים בלימודי מוגבלות החלו להיפתח במוסדות אקדמיים בעולם בשנות התשעים של המאה העשרים . הכתיבה והיצירה בתחום תוססות . 2 ראו למשל מאמרה של ג ' אן וולמסלי במקראה זו , הנוגע בסוגיית המחקר המשחרר / המשתף ( . ( emancipatory / participatory research

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help