sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא לימודי מוגבלות בעברית - שדה אקדמי בהתהוות נטע זיו שגית מור אדוה איכנגרין . I הקדמה מונחת לפניכם המקראה הראשונה בשפה העברית בתחום לימודי המוגבלות . המקראה היא פרי עבודתה של קבוצת מחקר ללימודי מוגבלות שהוקמה בשנת 2009 במכון ון ליר בירושלים . מטרת הקבוצה הייתה לקדם את השיח הביקורתי האקדמי בישראל על מוגבלות וליצור תשתית בין תחומית לחשיבה תיאורטית ומחקרית בנושא . מטרת המקראה היא להציג לקוראי וקוראות העברית את תחום לימודי המוגבלות , תחום ידע שהתגבש בעשורים האחרונים במחקר ובספרות האקדמית , כפי שהתפתח בעולם ובישראל . המקראה מאגדת חמישה עשר מאמרים מתורגמים מלווים בהארות ובתגובות של כותבים ישראלים , רובם חברי קבוצת המחקר . חלקו הראשון של המבוא מבקש לפרוס תמונה רחבה של התפתחות תחום לימודי המוגבלות בעולם ובישראל ושל התהליכים שליוו את הוצאתה לאור של המקראה . חלקו השני סוקר את המאמרים והתגובות וממקם אותם בשדה המחקר העולמי והמקומי . כל ניסיון לתאר תהליכים אלו הוא ניסיון חלקי , המותנה בנקודת המבט של המתאר . במבוא זה אנחנו מנסות לספק נרטיב אחד אפשרי של התפתחות לימודי המוגבלות . בחרנו לשתף את הקוראים לא רק בבסיס העיוני של אסופת המאמרים , אלא גם בתהליך הוצאתה לאור . בתהליך זה השתתפו אנשים עם מוגבלות , מהם אקדמאים ומהם אקטיביסטים . תרומתם לתוצר הסופי משקפת את הרעיון שהידע אינו נחלתם של חוקרי אקדמיה בלבד . התהליך אף הביא בחשבון את צורכיהם של אנשים עם מוגבלות , ונעשה מאמץ להנגיש אותו לכלל המשתתפים ולכלול בו התאמות לצורכיהם . הליך השיתוף משקף את תפיסת העולם שמבטאת הדיסציפלינה של לימודי מוגבלות ומיטיבה למצות האמרה " שום דבר עלינו בלעדינו" ( . ( nothing about us without us ; Charlton 1998 מאפייניהם של חברי הקבוצה ותהליך עבודתה אשר יתוארו להלן הם ייחודיים בנוף האקדמי . תיאור התהוותה , פגישותיה והפרויקטים שלה מספק הצצה לכמה מן התמות המרכזיות בשדה הגלובלי של לימודי ביקורת המוגבלות , תמות המפורטות ביתר הרחבה במאמרי המקראה ובתגובות שכתבו עליהם חברי הקבוצה . מאחר שהקבוצה היא אחד מציוני הדרך ההיסטוריים בהתהוות התחום של לימודי ביקורת המוגבלות בישראל , יש בתיאורה כדי ללמד על המאפיינים המקומיים הייחודיים של תהליך התהוותו .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help