sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מבוא זה הסדר שלתוכו גדלנו : אנחנו " יישובי קו התפר " , הם "יישובי המשולש " - שמות שונים בתכלית ליישובים שכנים , לעתים משיקים זה לזה . למרות השכנות המיידית , שתי האוכלוסיות כמו משויכות לשני שדות מגנטיים מנוגדים : היהודים , המשויכים לרצועת החוף , נתפסים כמי שתפקידם " לתפור " אותה אל השומרון ; הפלסטינים משויכים למוקד שממנו מוקרנת הזהות שלהם - המשולש שכם - ג ' נין - טול כרם שמעבר לקו הירוק . כולם כאחד , יהודים וערבים , אזרחי מדינת ישראל , אך תהום פעורה ביניהם . גדלתי בקיבוץ מענית , ולמיקום הגיאוגרפי של הקיבוץ הייתה תמיד משמעות מיוחדת בעיניי . בנעוריי שאבתי השראה מנוכחותו של הקיבוץ על הגבעה הראשונה של השומרון , על גבול אדמת עמק חפר האדומה , החולית . שדות הקיבוץ משתרעים לאורך הכביש המוביל דרומה , אשר מתווה קו שאיננו רק גבול בין סוגי משקעים גיאולוגיים ותצורות קרקע . היישובים היהודיים לאורך קו הגבעות עד לטרון , בואכה ירושלים , נקראים בשם " יישובי קו התפר " . אל מה הקו הזה תופר אותנו ? אל מי ? אל " הגבעות הכחולות " בפי תושבי מישור החוף ? אל הכפרים הערביים המכונים " יישובי המשולש " ? העלייה לקרקע של קיבוץ מענית , בספטמבר , 1942 הייתה נעיצת המחט הראשונה של התפר היהודי אל גבעות השומרון . בדין וחשבון של הוועד הפועל למועצה הכללית של הקיבוץ הארצי כמה חודשים קודם לכן , נכתב כי באמצעות הקצאת הקרקע לקיבוץ מענית "נתקע תריז ] כך במקור ] לתוך ההרים שהטילו אימה בימי המאורעות ונתנו מחסה לקני מרצחים " . פסקה זו הוקראה בימי ילדותי מעל הבמה בחגי הקיבוץ וביום העלייה על הקרקע , ובכיתה ד ' , כאשר למדנו את הנושא " קיבוצנו " , שיננו אותה על - פה . רק היום אני מבין כי לשלוח אנשים " להיתפר " אל הקרקע ובה בעת להגדירם כטריז , פירושו לשתק את איברי ההתחברות שלהם אל סביבתם . האנרגיה התוססת של המחצית הראשונה של המאה העשרים הניעה צמיחה אדירה של הקיבוץ , אך כעת , בחלוף כמעט שבעים שנה , מגיע זמן המבחן : טריז , או תפר

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help