sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

את " הכללי " . בבירור , אמת - המידה של האוניברסאליות ב " הפואטיקה " אינה אמת - מידה של אמת או צדק , אלא אמת מידה דיאלוגית - יכולת העלילות הפיוטיות להביא את האדם להבנת עומק של חייו , ביוצרה הבנת עומק רגשית של ' החוק האישי ' של הגיבור הטרגי - ההבנה הממרקת , המזככת והמשחררת שמולידים הפחד והחמלה . הבנה רגשית זו עניינה בקבלה של האדם את עצמו , את ' החוק האישי ' שלו , דרך הבנתו וקבלתו את ' החוק האישי ' של זולתו , של הגיבור הטרגי . הידיעה העצמית שאליה מביאה הספרות היפה משוחררת לגמרי מהכרעות שיפוט רומסות וקשות , ועשויה להביא לידיעה " רכה " , מקבלת וחומלת שלך את זולתך , ודרכה , לידיעה " רכה " , מקבלת וחומלת שלך את עצמך , לא למרות , אלא משום שהיא מציגה את האנושי שבך ובזולתך , על כל הרע שבו . האם ייתכן דיבור עיוני בהיגיון הייחודי כללי של ' החוק האישי ' הדיאלוגי ? נקל להבין שהאמנויות המימטיות עצמן חופשיות מאילוצים תאורטיים של ' החוק הכללי ' ושיש ביכולתן , אם כן , להשתמש בהיגיון מפר - היגיון כהגיון ' החוק האישי ' הקונקרטי - אוניברסאלי . נשאלת השאלה , האם ייתכן לשמור על אותו היגיון מפר - היגיון , לא רק ביצירות הספרות וביצירות הקולנוע עצמן , אלא גם ב " דיבור העל " העיוני , הדן באותן יצירות מימטיות ? הדיון העיוני - תאורטי המקובל מניח שאין כל דרך להימנע מאותו " דיון על " . ברגע שאיננו עוד בדיבור ה " את " של היצירה המימטית עצמה , אלא בדיון עליה , אנו " נידונים " , בהכרח , לאותו דיבור " על " . ואכן , הנחה זו תקפה , כל עוד הדיון ביצירות נעשה בהגיון ' החוק הכללי ' , כפי שנעשה באותם דיונים עיוניים - תאורטיים של הפילוסופיה ושל תורת הספרות . עם זאת , ברגע שממירים את ' דיבור העל ' ביצירות המימטיות , בדיון עיוני שהגיונו הוא אותו היגיון דיאלוגי העומד גם בבסיסן - הגיון ' החוק האישי' הקונקרטי - אוניברסאלי - נפתחת אפשרות שאיננה קיימת ב ' דיבור העל' של ' החוק הכללי ' - האפשרות של ' דיבור עם ' היצירה . ' דיבור עם ' זה שונה מ ' דיבור העל ' העיוני - תאורטי בכך שאינו " משעבד " את עולמה הייחודי של היצירה לדיבור של ' חוק כללי ' כלשהו . באותו דיבור דיאלוגי , אין כופים על היצירה מושגים והיגיון תמאטיים או פואטיים הזרים לעולמה , אלא מקשיבים לה הקשבה שמשמרת את שפתה ואת הגיונה החד - פעמיים , ומגיעים , ממש כמו ביצירה עצמה , להבנת האוניברסאלי דרך הבנה מדויקת של הקונקרטי - דרך הבנת עולמה הייחודי של היצירה עצמה . ההבדל היחיד בין ' דיבור עם ' ל ' דיבור האת ' של היצירה המימטית עצמה

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help