sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

או המוסר , את האישי לאוניברסאלי . זו הסיבה , שאין הוא מביא להגיון הצדק השופט , שהוא - הוא ההופך את " המקום שבו אנו צודקים " ל " קשה ורמוס " , כמאמר יהודה עמיחי בשירו . כיצד מדברים את הגיון האהבה של ' החוק האישי ' הדיאלוגי ? התובנה הדיאלוגית של רוזנשטוק , שלפיה כל אמירה מוכללת , המשעבדת את האישי לאוניברסאלי , אינה יכולה להיות אמירה דיאלוגית , יוצרת , לכאורה , קושי עמוק , לא רק בהוראת אותו ' חוק אישי ' , אלא אפילו באמירתו . כיצד ניתן לומר משהו בשפת ' חוק אישי ' , מבלי להפכו , מניה וביה , ל ' חוק כללי ' - לחוק ה " גוף שלישי " המנוכר של " דיבור על " העיוני , או לחוק " הקשה והרמוס " של אתיקת " הראוי " המוסרית ?! קושי זה משתקף אפילו במושג ה ... אנטי - מושגי של ' החוק האישי ' עצמו , שהרי , לוגית , אם אותו חוק אינו חוק כללי אלא חוק אישי , אין הוא חוק . אם , לעומת זאת , אותו ' חוק אישי ' הוא חוק , כיצד יוכל להיות אישי ודיאלוגי ?! המשמעות העמוקה העולה מהתובנה שלעיל היא , שההיגיון המונח בבסיס ביטוי ' החוק האישי ' הדיאלוגי הוא היגיון השונה בתכלית מזה של ביטוי ' החוק הכללי ' - זהו היגיון המאפשר קיום יחד של האוניברסאלי ( ' החוק ' ) והייחודי ( ' האישי ' ) , מבלי שיסתרו זה את זה . אבל , כדי לא " ליפול " שוב ב " פח " של אותו ' חוק כללי ' , הן זה העיוני והן זה המוסרי , מה שהכרחי לביטוי אותו ' החוק האישי ' הוא , שאין הייחודי בו יכול להיות כפוף עוד לכללי . הוא חייב לבטא את ' הכללי ' דווקא באופן חד - פעמי , או , במונחי תורת הספרות , הוא חייב לבטאו בהיגיון קונקרטי - אוניברסאלי . היגיון קונקרטי - אוניברסאלי כזה הוא , בדיוק , הגיון האמנויות המימטיות - האמנויות המעצבות - מייצגות - כפי שהן נתפסות אצל אריסטו , בספרו האלמותי " הפואטיקה " . מבחינת אריסטו , רק הבנה קונקרטית של עלילת חייו הייחודית של הגיבור הטרגי , מאפשרת תשובה על השאלה האוניברסאלית - שאלת " הכללי " במונחי אריסטו : " מה יעלה לו לאדם בעל איכות מסוימת לומר או לעשות לפי ההסתברות או ההכרח ? " ( אריסטו , - ( 50 : 1972 דהיינו , על השאלה , מה יקרה לאדם " לפי מידותיו והמסיבות שבהן הוא נתון " ( הק , : 1972 מ " ח ) . כך , חרף העובדה שעלילות טרגיות כוללות בתוכן מעשים איומים , הנראים לא רק רחוקים כרחוק מזרח ממערב מ " הנורמאלי " אלא גם כאלה הסותרים כל מוסר אוניברסאלי - רצח אב , הוצאה להורג של בת בידי אביה או אכילת אם את בנה וכדומה - אריסטו תופס את עלילות הפיוט הללו דווקא כמייצגות

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help