sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

כי שמחתה עם האמת . את - כל תישא , את - כל תאמין , את - כל תקווה ואת - כל תסבול " ( " האגרת הראשונה אל הקורינתיים " , פרק י " ג , פסוקים . ( 6 - 4 הגיון האהבה הדיאלוגי של החינוך כהגיון ' חוק אישי ' : שלושת הפסוקים שלעיל נראים , לכאורה , כדיבור מוכלל - דיבור על אודות האהבה . אולם , בדיוק מפני שאין אפשרות שדיבור דיאלוגי יהיה " דיבור על " מוכלל ומנוכר , אין נקודת - המוצא של דיבור האהבה שבפסוקים אלה נקודת - מוצא של " גוף שלישי " . מה שמאפשר את האמירה הרגישה כל - כך על האהבה הוא היות הדיבור של שלושת הפסוקים הקודמים לאלה , המכוננים אותה אמירה , דיבור ב " גוף ראשון " של דובר ה " אגרת " : " אם בלשונות אנשים ומלכים אדבר ואין בי האהבה , הייתי כנחושת הומה או כצלצל תרועה . וכי תהיה לי הנבואה ואדע כל הסודות וכל הדעת , וכי תהיה לי האמונה עד כי אעתיק הרים ואין בי האהבה הייתי כאין . ואם אחלק את כל הוני , ואם אתן את גופי לשרפה ואין בי אהבה כל זאת לא תועילני " ( ההדגשות שלי - ר . ג . ; " האיגרת הראשונה אל הקורינתיים " , פרק י " ג , פסוקים . ( 3 - 1 רק ממקום מחויב שכזה ייתכן הדיבור הרגיש של פסוקים , 6 - 4 שהוא דיבור של אהבה ולא דיבור על האהבה . ה " אגרת " מדברת בבירור בשפת האתיקה הדיאלוגית . הגיון שפה זו שונה בתכלית השינוי , הן מההיגיון התאורטי המכליל והן מהגיון " הראוי " של המוסר : בבסיס שני ההגיונות האחרונים נמצא הגיון ' חוק כללי ' , ואילו בבסיס " הגיון האהבה " , בדיוק מפני שזו אינה יכולה להיות מונחית על ידי חוק כללי כלשהו , מונח היגיון של ' חוק אישי ' - ' חוק אישי ' דיאלוגי . כך מנהיר עניין זה שמואל הוגו ברגמן , בציטוט מהפילוסוף אויגן רוזנשטוק : " הדקדוק אומר לפתות אותנו , ששני המשפטים האלה : ' אני אוהב אותך ' ו ' הוא אוהב אותה' ברמה אחת עומדים , ולא כן : את המשפט הראשון מביע כל אחד מאיתנו בחינת ההעזה העצומה ביותר שאדם מעז , ואילו המשפט השני אינו אלא רכילות בטלה וריקנית . ברם , הדקדוק עושה את הצורה הנגזרת ' הם אוהבים ' לקנה המידה של הצורה הראשונית ' אני אוהב ' . הצו הקטגורי של קאנט מבוסס על החלפה דומה להזו בין ה ' אתה ' ל ' הם '" ( ברגמן , : 2007 כ " ה ) . הגיון ' החוק האישי ' של האתיקה הדיאלוגית אינו משעבד , כהגיון ' החוק הכללי ' של המדע . 1 הקטע מה " אגרת " הוא בסיס סרטו של קישלובסקי , " כחול " , הנלמד בשיעורי האתיקה הדיאלוגית של " הדמוקרטים " . בלב הסרט תפיסה הרואה את מימוש החירות כאפשרי רק כאשר הוא " בא מאהבה " . . 2 אותו צו מוסרי שבבסיסו מונח " הרצון הטוב " . ראה תת - הפרק " בין אתיקה של מוסר לאתיקה של דיאלוג " בעמוד . 11

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help