sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

יותר של עולמך , ממש כשם שקבלה אמתית של עולמך אינה יכולה להתממש בניתוק מקבלת הבנות שונות מאלה של עולמך , ולפעמים אף סותרות אותן . חשוב להדגיש : אין מדובר כאן בהבנה " ליברלית " נוסח וולטר , העומדת על הזכות הדמוקרטית של הזולת לקיום דעות והשקפות משלו , אלא בהבנה המחוללת שינוי יחס - כזו המקבלת , לא רק מבינה , שהכלת עולם הזולת היא מרכיב הכרחי בקבלת עצמך . ברגע שהסטודנטים המירו את " חירות " ה "בא לי " האגוצנטרית בקבלה דיאלוגית כזו , הלימוד חזר להיות מה שהוא אמור להיות : החוויה האנושית האולטימטיבית של ידיעת עצמך , האפשרית רק כאשר אתה מוכן להקשיב לזולתך הקשבה מלאה , מקבלת . בין אתיקה של מוסר לאתיקה של דיאלוג : למרות " הצדק " שבתביעה החינוכית מ " הדמוקרטים " לקבל את הפרספקטיבה של זולתם , עדיין לא היה בה כדי לאפשר את הדיאלוג עמם . מה שאפשר את הדיאלוג החינוכי עמם הייתה הדרך הרגישה והמקשיבה שבה נוהל הדיאלוג עם הסטודנטים - דיאלוג שבבסיסו קבלה ללא תנאי של הסטודנטים שלי אותם , חרף המחלוקת איתם . דבר זה מאיר את התרומה המהותית ביותר של החשיבה הדיאלוגית לתפיסת המעשה החינוכי - בבסיס המעשה החינוכי לא מונחת אתיקה שיפוטית של " טוב" ו " רע " , אלא אתיקה של קבלה . בעוד שבאתיקה של " הראוי " עלול המוסר להפוך לאמת - מידה הדנה ברותחין את החניך על כישלונותיו ונפילותיו , הנה , באתיקה הדיאלוגית , המוסר נעשה לחלק מהדיאלוג , המאפשר לחניך צמיחה מתוך כישלונותיו ונפילותיו . התוצאה הפרדוכסלית של הבנה זו היא , שגם מימוש " הטוב " שבבסיס המוסר אינו אפשרי באמצעות היגיון " הראוי " , המתנה את " הטוב " ו " הרע " . מימוש המוסר נעשה אפשרי רק כאשר חוזרים אל מה שהינו בסיס תורת המוסר - " הרצון הטוב " הבלתי מותנה , שהוא גם נקודת המוצא של האתיקה הדיאלוגית . שירו הנפלא של יהודה עמיחי , " המקום שבו אנו צודקים " , מיטיב להמחיש את ההבדל בין שתי האתיקות . באתיקת " הראוי " : " מן המקום שבו אנו צודקים / לא יצמחו לעולם / פרחים באביב . המקום שאנו צודקים / הוא רמוס וקשה / כמו חצר " ( עמיחי , . ( 217 : 1977 לעומת זאת , באתיקה הדיאלוגית : " אבל ספקות ואהבות עושים / את העולם לתחוח / כמו חפרפרת , כמו חריש . / ולחישה תישמע במקום / שבו היה הבית / אשר נחרב" ( שם ) . הגיון היסוד של האתיקה הדיאלוגית הוא אפוא הגיון האהבה , כפי שהיא מנוסחת באופן נפלא ב " אגרת אל הקורינתיים " : " האהבה מארכת אף ועושה חסד , האהבה לא תקנא , לא תתפאר ולא תתרומם . לא תעשה דבר תיפלה , ולא תבקש את אשר לה , ולא תתמרמר ולא תחשוב הרעה . לא תשמח בעוולה ,

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help