sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

מסלול הכשרה לפרחי הוראה , בשיתוף עם המכון לחינוך דמוקרטי . בשונה ממרבית פרחי ההוראה בסמינר , נראה היה שחניכי המסלול הדמוקרטי תופסים את דרך ה " הקפה " הדיאלוגית , אינטואיטיבית , כניסוח - עומק רגשי של החזון שהם עצמם באו לממש בלימודיהם בסמינר - החזון שלפיו על כל לומד למצוא את נקודות החוזק הייחודיות לו כדי לממש באמצעותן את דרכו הייחודית , במושגי עולמו . אבל חרף מה שנראה היה כקבלה נלהבת של הדרך הדיאלוגית בקרב חניכי המסלול הדמוקרטי , המפגש חשף , בו - זמנית , גם מתח - יסוד בתפיסתם - בניגוד לממד המוסרי - חברתי , שבו היה ברור לחניכי המכון הדמוקרטי כי אין כל אפשרות למימוש דרכם הייחודית בניתוק מזיקתם לחברה שבה הם חיים , הנה , מימוש דרכם הייחודית בלמידה התאפיין במחויבות רק לעצמם . רבים מחניכי המסלול חשבו שלמידה עניינה רק ב " מה מעניין אותי / מתאים לי / מתחשק לי / מבטא את דעותי ואת רגשותי״ . נוצר מעין " מיתוס רומנטי " שגוי , כאילו למידה ״אמתית״ היא כזו המחויבת , בראש ובראשונה , לתחושותיו ולמחשבותיו האישיות של הלומד . בנקודה זו הפכה תפיסתם מתפיסה דיאלוגית לתפיסה אגוצנטרית . אין לי ספק שתפיסה אגוצנטרית זו הייתה תגובת - נגד בוטה להוויה הבית - ספרית המנוכרת והכופה שבה התנסו בעבר , ואולם , במונחי הדרך הדיאלוגית , היא יצרה מפגש צר ועקר של הלומד עם עצמו , משום שיצרה מפגש צר ועקר של הלומד עם העולמות שמחוץ לעולמו . כך , כאשר בשנה הראשונה להוראתי במסלול " הדמוקרטי " נתבקשו חניכי התוכנית לתאר תפיסות עולם שונות משלהם , רובם המכריע של חיבוריהם היה מורכב מתגובות שהביעו רגשות ודעות על מה שקראו , בטרם ייעשה ניסיון של ממש להבין אותן תפיסות עולם שונות . החזרתי את החיבורים וביקשתי שיקדימו לדעותיהם ולמחשבותיהם על אותן תפיסות , ניסיון להידבר עמן מתוך עולמן האחר . ההתמודדות עם תביעה כזו חייבה מאמץ דיאלוגי אמתי של קריאה ללא שיפוט " ערכי " של " ראוי " ו " נכון " , מאמץ לנסות להבין את תפיסת הזולת , לא במושגי הסכמה עם עולמו אלא בקבלה של מושגי עולמו השונים מתוכם . בתהליך של מימוש קריאה כזו , הלומדים לא רק פגשו תפיסות וראיות - עולם שונות משלהם ( למשל , תפיסות דתיות שונות ) , הם גם " נאלצו " לפגוש מחדש את עצמם - את עקרונותיהם , את ערכיהם ו … את דעותיהם הקדומות . ההתנסות לימדה שיעור דיאלוגי חשוב : היכולת לקבל את עולם הזולת , רחוק ככל שיהיה מעולמך שלך , מביאה גם לקבלה טובה

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help