sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא – החינוך כדיאלוג הדיאלוג הוא יחס : המונח " דיאלוג " שבכותרת איננו מונח נרדף ל " דיבור " . המונח , הלקוח מעולמם הרוחני של מרטין בובר ושל שמואל הוגו ברגמן ( ראה : בובר , , 2007 ברגמן , ( 2007 , 1996 עניינו בהבנת הממשות של הקיום האנושי כממשות של זיקות . שום קיום אנושי ממשי , מעצם טיבו , אינו קיום " נפרד " , קיום " לחוד " . קיום " לחוד " כזה ייתכן רק בדיון תאורטי מכליל , שהינו , לפיכך , דיון בדיוני - הוא משעבד אותו קיום ממשי , יומיומי , להיגיון מופשט , המנסה להבינו במונחים מוכללים , והרי הללו זרים לו לגמרי . מהפרספקטיבה הדיאלוגית , אפילו בדידות וניכור , המבטאים המובהקים ביותר של קיום " נפרד " , קיום " לחוד " כביכול , נתפסים כזיקה דו - קוטבית : הקושי הבא לידי ביטוי בבדידות ובניכור נובע מן הקושי של האדם לפגוש את זולתו בשל הקושי שלו לפגוש את עצמו , ממש כשם שהקושי לפגוש את עצמו הוא תוצר הקושי של האדם לפגוש את זולתו . המעשה החינוכי כמגשים המלא ביותר של הזיקה הדיאלוגית : במונחי בובר , המעשה החינוכי הוא המעשה המגשים באופן המלא ביותר את הזיקה הדיאלוגית הזו , שכן , בניגוד למעשים אנושיים אחרים , הנובעים ממטרות ומאינטרסים שונים ומשונים , מעשה החניכה הוא מעשה המרוכז כל - כולו בדיאלוג עצמו . בניגוד לגישתו הדיאלוגית הכללית של בובר , שבה מופנית התביעה הדיאלוגית באופן שווה אל כל משתתפי הדיאלוג , התביעה לדיאלוג החינוכי אינה " סימטרית " - היא מופנית כולה אל המחנך . בובר מדבר על יחס המחנך לחניכו כיחס של " הקפה " ( בובר , . ( 257 : 2007 מתוך יחס כזה אמור המחנך לראות את הדברים , בו - זמנית , הן מנקודת ראותו שלו , הן מזו של חניכו . אולם , בשל האופי הדיאלוגי של ממשות היומיום , אין " הקפה " זו של החניך , על כל נפילותיו וכישלונותיו , אפשרית ללא קבלה עמוקה של המחנך את עצמו - ללא היכולת לקבל את עצמו , על נפילותיו וכישלונותיו שלו , לא יוכל המחנך " להקיף " את חניכו . דוגמא למימוש התפיסה הדיאלוגית בחינוך : בשיעורי בסמינר הקיבוצים , צורף לזיקת המחנך - חניך " פרטנר " נוסף - יצירות הספרות והקולנוע שבאמצעותן הומחשה הדרך הדיאלוגית . ברצוני להתמקד בדוגמא אחת , הממחישה את הדיאלוג " משולש הצלעות " הזה : לפני מספר שנים נפתח בסמינר הקיבוצים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help