sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

הבורגני העליר ; - לתעשיינים . לסוחרים גדולים וכן לבעלי אחוזות ודומיהם . אולם לא היתה כאן כל הבדלה בין יהודים רלא יהודים ; קבעה הבחינה המעמדית . ואילו כשטח הכיבוש הגרמני בפולין בלט מהרגע הראשון היחס השונה לרעת היהודים בהשוואה לפולנים . שגם הס נימבו עם המדוכאים . וזה היה קיים בעת המימשל הצבאי וגם כשזה הוחלף במימשל אזרחי - ב - 26 באוקטובר - 1939 מימשל של הננראל גוברנאמנט - של שטחי פולין הכבושים שלא סופחו ישירות לרייך הגרמני . כבר בימים הראשונים אחרי כניעתה של וארשה , בראשית אוקטובר , 1939 נזרקו היהודים מהתור לקבלת אררחת צהרלים שחולקה על ידי מוסד סעד גרמני מבאוואריה בשביל תושבי הבירה וארשה שסבלו מהמצור . היתה נם ביזת חנויות ואף דירות 8 פרטיות יהודיות בכמה רחובות , רב ו בדצמבר חויבו כל היהודים מגיל 10 ומעלה לעכרד לשרוולם הימני של הבגד והבגד העליון סרט לבן ברוחב של 10 ם " מ לפחות ועליו '' מגן דודי ' כחול - וכך הפכו היהודים מטרה שאין לטעות בה לכל התנכלות והתעללות אפשרית . מיד לאחר צו ענידת הסרט נעלמו המוכרים היהודים מן הרחובות המעורבים ובמסעדות פולניות רבות הופיעו השלטים " הכניסה ליהודים אסורה " . אז פורסם גם הצו על איסור התפילה בציבור על ידי סגירת בתי כבסת ובתי התפילה הקטנים ( ה " שטיבלך ' ) . וכן לא הופעלה מחדש מערכת בתי הספר לילדי היהודים ואלה שהיו תלמידים כבתי הספר הפולניים לא נתקבלו עוד בהם . 3 העובדים היהודיים הוצאו מכל המוסדות והמפעלים האריים . ' גם בחלוקת הפרידוקטים הקצובים קיבלו היהודים פחות בהרבה מאשר הלא יהודים . אך שיא ההפרדה של היהודים כ ? ן העולם הסובב היה רעיון הקמת הגיטו . שמראשית אפריל 1940 החלו לשקוד על הקמת חומותיו . נם ההתעללות ביהודים גבדלה כליל מן ההתעללות בלא יהודים . זאת היתה התעללות טוטאלית : שותפים היו כה מוסדות השלטון על כל דרגותיהם בפקודותיהם , הוראותיהם ומבצעיהם , שוטריהם וחייליהם וכן האזרחים הגרמנים ובני עמים שבשירות השלטונות הגרמניים . כאן היה הפער הגדול ביותר בין שני אזורי הכיבוש ; יוסף זועזע מביזויו של היהודי בתורת יהודי אצל הנאצים מול השיוויון לפני החוק של היהודי לכל אזרח לא יהודי וכיבוד זכויותיו האישיות והאזרחיות אצל הסובייטים , ביומנו של צ ' רניאקוב . היר ' ר האומלל של היודנראט * בווארשה , הננו קוראים משפט לאקוני , שליד כית הקהילה משתעשעים חיילים גרמניים בגזיזת זקניהם של יהודים אדוקים ואצל רינגלבלום ( מייסדו ומנהלו של הארכיון ההיסטורי היהודי המחתרתי בגיטו וארשה ששמו המוסווה היה " עונג שבת " ) אנו קוראים , שבאחת 16 העיירות נורו למוות 37 יהודים בשל סירובם לקשור סוסים ביריעות של תפילין וכך רשומות אצלו עובדות רבות מאוד על הענות היהודית שאחדות מהן נביא כאן . ברחוב טוואררה , בווארשה , חטפו יהודים מבית המדרש , הפשיטום ערומים וציוום לרוץ בחוץ - והיום הוא אחד מימי דצמבר . מטראם מס ' 4 שהיה נוסע לפראגה ( חלקה של וארשה בצד הימני של הנהר ויסלה ) הוציאו 25 יהודים ; ציוום להתפשט ערומים וסחבום לארמון סמוך והשכיבום על הריצפה ( יהירם - סוף דצמבר ) . בגלל זה שלא היה לה סרט על זרועה - הוכתה יהודיה ברחוב בףלאנסקה . שני יהודים לבושים נאה הולכים כרחוב - עובר שוטר גרמני ומצליף בפניהם כשוט . * מועצת דיהודים שמונתה על ירי הגרמנים .

מעין, שמואל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help