sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

כאלה , '' מרד הבן " או בצורה פשוטה יותר החבירות בקן גרמו לקרע ממשי עם ההורים , למעשה , ההתנגדות החריפה של ההורים , בעיקר של אבות חרדים קנאים , גרמה להסתלקות הבן או הבת מהבית . אולם , זו לא היתר . מנת חלקם של כל בני החרדים בקן , היה ונוצר מודוס ויוונדי שאיפשר דו קיום בשלום משפחתי וטוב בין בני החרדים להוריהם והדוגמה הקלאסית לכך , היא הדוגמה של ראש קן קאליש שגם למד בגימנסיה פולנית ואביו היה מחסידי הרבי מגור . בני הנוער שהיוו את חברי הקן בקאליש באו בעיקרם מהמעמד הבורגני האמיד והמתררשש . בראשית קיומו של הקן באו רוב חבריו משככת הסוחרים ובעלי בתי החרושת האמידים ; במרוצת הזמן עם הרעת מצבם הכלכלי של יהודי קאליש על רקע הרעת מצבם הכלכלי של כלל יהודי פולין הלכו ורבו חברי הקן שמוצאם ממשפחות זעיר - בורגניות וממשפחות פועלים , הקן ניסה להשלים את החסר בהשכלת חברי הקן , שלא המשיכו בלימודים בגלל המצב הכלכלי של משפחותיהם . הפעולה ההשתלמותית , ההווי בקן ותרבות הנעורים שהלכו והתפתחו בקרב דורות של החניכים היו תשובה הולמת למצוקותיו ולצרכיו של הנוער שנמצא בקן . כאן פותחה עד למקסימום האפשרי היכולת הגלומה בכל נער ונערה , יש שפנו בתוך הקן לחינוך , לשירה , לספורט , לעיון , לציור , לצופיות , ללימוד מקצוע ולביטוי עצמי בכתיבה . גם בספר זה הצלחנו לתת עדות לכך בקטעים מעיתון - קיר , ומ "ספרי החיים " של גדוד וקבוצה ששרדו - עדות מוחשית מזמן אמת להווי ולחיי התרבות השומריים בקן . ונשאלת השאלה ; היש טעם לפרסם זייכרונות אלה ? אילו היו חיים כיום חברי הקן , יש להניח , שהיו ברגש חם קוראים בו על חייהם בקן , על תקופת חייהם הכל בך יקרה להם , אולם , הם ברובם המכריע אינם כיום אתנו , האם זיכרונות אלה יכולים לומר משהו לנוער הישראלי או לנוער היהודי החי היום בגולה ? נראה לי , שהתשובה לשאלה זאת היא חיובית . הנוער לדורותיו בקן קאליש , שמסופר עליו כאן , מציג דגם של הווי ותרבות נוער שאפשר ללמוד ממנו על דרך חייו בתקופת ההתבגרות המוקדמת והמאוחרת שלו , על התייחסותו לציבור הסובב אותו תוך הדגשת עצמאותו , המסויגת גם בעשרת דיברות השומר , ותוך משמעת עצמית פנימית שקיים ושנאבק על

מעין, שמואל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help