sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

ניואנסים ואפילו סתירות בסיפורי המרואיינים או הכותבים . בתחום עובדות בדוקות היה קל לבצע תיקון המסופר , בלתי מתקבל על הדעת היד . להתערב , אם הסתירות או ההבדלים נבער מהתרשמות אישית ; השארנו אותן כמות שהן , כחלק מן הסיפור , האופייני לכל בעלי הזיכרונות האלה , או המכנה המשותף שלהם , הוא עוצמת החוויה שהוו בקן , שהטביעה את חותמה עליהם לכל חייהם . הם נשאו את חוויית הנעורים השומרית הזאת לכל מקרם שאליו הגיעו , לגטאות פולין , לפרטיזנקה ביערות , למחנות סיביר , למחתרת האנטינאצית במערב אירופה וגם לארץ המיוחלת לארץ ' ישראל . הקן היווה כעין רפובליקת נעורים עצמאית , למרות שישב במרכזה של קאליש היהודית היה תלוש מהנעשה בקהילה ובמוסדותיה . את חבריו עניין יותר מה שנעשה בארץ - ישראל , וכל נקודה חדשה , כל קיבוץ חדש בארץ , הלהיבו את רוחם לאין שיעור , כדברי אחד המרואיינים . בתוך החלק היהודי של העיר היווה הקן כעין ישות ארץ - ישראלית מנותקת מהסביבה , יחד עם זאת נמצאו ללא ספק חברי הקן בתחום ההשפעה של המתרחש ביהדות ציונות , במדינת פולין ובעולם כולו . את היישות הזאת איפיינה ההתנגדות ואפילו הסלידה מהעיר והכמיהה לכפר , והביטוי לכך היה ההווי במחנות - הקיץ שכרנו מושבות - קיץ > השם מושבה קולוניה מוצאו מכפרי פולין , שאחדים מהם במערב פולין אף כובו בשם זה ממש כמו " קולוניה פשיסטאניסקה " , שהוזכרה בדברי המספרים ; השם קולוניה , מקררו בהתיישבות איכרים גרמניים ואחרים בפולין , כשכל ישוב שלהם בחשב לקולוניה יישוב של אורחים , וריםא זה היה מקביל לפנייה לטבע , לשהייה בחיק הטבע , ביער , בשדה ובגיא , לטיולים במרחבים . הטבע נתפס אצל חברי הקן כמשהו טהור מול העיר המלוכלכת ( וקאליש היתה עיר יפה ונקיה !) , וכסמל של חופש ודרור מול העיר על חומותיה הכולאות ( כךז < . ההתנגדות לתעסוקת ההורים , בעיקר להירתם סוחרים ( גדולים וזעירים < , השתרשה מאוד בין חברי הקן ( לא רציתי לעמוד בחנות אחד המרואיינים ; רציתי בחיים אתרים ולא כחיי המסחר של הוריי - מרואיין אחר ) , מול החיים על המסחר הגדול והזעיר , עיקר פרנסתם של יהודי קאליש , היו געגועים לחיי כפר , לעבודה בחקלאות , מבלי שהתנסו בה באופן רציני ( פרט למושבות

מעין, שמואל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help