sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

בעוד שהאנטישמיות השמאלית גרמה לכר שהעולם הקומוניסטי נקט עמדה ע 1 לנת יותר ויותר ליהודים , , Tvm רגשי אכזבה § שטו בין יהודים לא מעטים שכיסו לגשת אל בעיותיהם בגישות אויביברםאליות טהורות ; ורגשות אלה מצדם תרמו לכך שיהודים רבים יותר הזדהו עם התרבות שלהם והוזלו שואפים לאוטונומיה קוליטית כלשהי , לא קשה להבין זאת לנוכח אוצרות התרבות של החיים היהודיים המסורתיים שהתנועה הלאומית היהודית המודרנית שאבה מהם מל 1 איח 1 פניים 1 לנוכח האקלים השורר בעולם , כאשר עמים רבים בכל קצווי תבל שבראו כמיעוטים משולבים היטב בארצם ( כסקוטים והוולשים ) החלו דורשים — ואף משיגים — הכרה במעמד לאומי נפרה יש אומנם לחוחית שהלאומיות היהודית בצורותיה המודרניות — הציונות ועוד — היתה כעין תגובה יהודית לעלייתן של התנועות הלאומיות שהתפשטו במחצית השניה של המאה התשע עשרה ממרכז אירו 0 ה למזרחה ; אולם בחטא לאמת אם לא בזכור את הקשר הרגשי העמוק אל ארץ אבותיהם , שהיהודים שמרו עליו תמיד - עוד לפני העידן המודרני היתה ארץ זו הלק בלתי בפרד מהכרתס העצמית כדת וכעם וס & את נפש זו של היהודים מהווה ללא ספק את הרקע לצורות המיוחדות שלאומיות זו לבשה בזמננו , עובדה היא כי קשרם של היהודים לארץ ישראל לא נפסק מעולם , חלק ניכר של תושבי ארץ ישראל היהודים לא גורש עם חורבן הבית השני , ורק בהדרגה להודות ללתץ חיצוני פחתו מספרם לחשיבותם . מאז ניסו היהודים שלב ושוב לחדש את ישותם הלאומית פה . בשנים 617 — 614 השתתף כוח יהודי כצד הצבא הפרסי , בכיבוש הארץ והובטחה להם הרשות להקים מחדש « ת בית המקדש . יהודים , ביחד עם שכניהם המוסלמים , הגנו על ערי הארץ מפני הצלבנים . גסיונות להתיישבות חדשה נעשו גם במאה השש עשרה ; ונסיון נוסף של ,, משיח השקר " שבתי צבי להוביל את היהודים חזרה לארץ ישראל בכשל בשנת , 1666 לאחר שהוברר כי מאות אלפים מוכנים היו ללכת אחריו . בהרי הגליל מעיד קיומם הרצוף של יהודים בכפרים שם מימי הרומאים ועד ימיני על דגקות היהודים בארצסי עוד לפני ההתיישבות הציונית נמנו בירושלים , צפת , חברון וטבריה ריכוזים ניכרים של אוכלוסיה יהודית . עובדה היא כי מאז מיפקד האוכלוסין הראשון באמצע המאה הי " ט במצא בירושלים רוב יהודי , מסורת ההתיישבות בארץ היתה כעין עמח " התורר של ההכרה העצמית היהודית שעליו נשעבה הציונות המודרנית — ' הדתית והחילונית כאהת . הציונות המודרנית — ושאר ביטויי הלאומיות היהודית — קמה גם כתגובה לאנטישמיות על כל צוריתיה , שהתפתחה במאה הי " ט , בימינו

ספרית פועלים

מורשת - בית עדות ע"ש מרדכי אנילביץ'


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help