sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

ופריצות , והניצולים שאלו את עצמם - י למה נשארנו בהיים 7 לשם מת לחיות בכלל ' ומה טעם לנסות ולשקם חיים פרטיים וציבוריים במקלם כזה ? נראה שאותה תקופה ראשונה של דמוראליזציה היתה מוכרחה לבוא ולחלוף בטרם אפשר יהיה לנסות להתמודד איכשהו עם התנאים החדשים-כעבור זמן מר ! חל שינוי : כנראה - שבועות אחדים אחרי השיהררר . כץ הסארטיזאנים היה איש ושמו אליעזר לידובסקי , - לפני המלחמה היה חבר בתביעה החלוצית " דרורי / אילם במשך תקופת הפארטיזאניית איבד כל מגע עם חבריוילשעבר . קרובים אליו ביותר בין חבריו לפעולח היו אחיו אברהם . ו " פאשה " ( יצחק ) רייכמן , חבר הנוער הקומוניסטי לשעבר , שהשקפותיו השתנו במשך המלחמה . האזור היה נתון לשלטון סובייטי - והיציאה מתוכו או מתחום המדינה היתה בלתי חוקית ונחשבה כמעשה בגידה . כל אירגון שפעל שלא ברוסות המפלגה א 7 הממשלה היה חשוד ' אז בלתי חוקי . בייחוד היה מעמדה של הציונות וכל הקשור עימה מהוץ לחוק בבריה " מ מאז שנות דר . 20 בנסיבות אלה היתה דלוקא הקהילה הדתית צזרת ההתארגנות החוקית היחידה לגבי קבוצה יהודית בעלת מגמרת חברתיות או פוליטיות . הקבוצה שהתרקמה אט אט - בהנהגת האחים לידובסקי ורייכמן - לא היתה דתית משים בחינה ' אולם הובא רב צעיר מקרב שרידי קהילת דובנא הסמוכה - ובהסרת שמו נוסדה קהילה דתית , ש כלה לשמש מסווה לפעולות אחרות , לא יצא אלא זמן מועט עד שאליעזר לידובסקי וחבריו הגיעו לכלל מסקנה . שיהודים לא יוכלל להוסיף ולחיות באחור ' לא מבחינה מעשית ולא מבחינה פסיכולוגיה , הכיבוש הנאצי הניח אחריו מורשה של אנטישמיות . כנופיות אוקראיניות לאומניות , בהנהגת אהד ושמו ב ^ נךךה ' היו הרקפות אנשי מ משל סובייטיים ויהודים . כיוון שחררבות יתדות רוב : ל לא היו קרקע מתאימה לחזור רלברבן עליה חיים יהודיים - הגיעו לירי מסקנה - שעליהם לבקש דרך בריחח כלשהי . נערכה ישיבה בביתו של רופא מקומי , ושבעה מכלל תשעת הנוכחים הסכימו עם א . לידובסקי . בעקבות זאת נרשם כחוק קואופראטיב של 14 הברים , במסווה של איגוד בעיי מלאכה — עוד תכסיס כדי להשיג בסים חוקי לפעולה . הקואופראטיב רכש בית אשר שימש מרכז לקליטת הפליטים . החול רים מכפרי הסביבה וממקומרת מחבוא שונים - ובראש ובראשונח nwbpb r * כ 300 ~ יתומים שהסתתרו בבתי איכרים באזור . בית הכנסת היה לרכוש הקהילה 2 שתי עדויות אליעזר לידובסקי וערות של יצחק אכיתב ( ה ) .

ספרית פועלים

מורשת - בית עדות ע"ש מרדכי אנילביץ'


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help