sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

גדול כוח התנגדותה של הקבוצה החברתית להשפעות המגוללות בסביבתה ובן שונה תהליך ההסתגלות וההיקלטות בארץ . תנועות דמויות כת - אינטרוברטיות , שמגמתן עילוי עצמי של חבריהן , או תנועות קבוציות מוגדרות , סגורות לתמורה יותר מקבוצות שליפות החברתי רופף , זרמים מסוימים בתנועת העבודה העברית הסתגלו לתנאי הארץ במהירות יחסית עד l ntjE להתעורר הרושם , כי הגורם הבלעדי בגיבושה של תנועת העבודה בארץ הוא המציאות הארצישראלית , זוהי טעות - שכן הייחוד שבתגובות הזרמים השונים למציאות הארץ ובדרד הסתגלותם אליה הוא " הצד השני של המטבע " , ייחוד זה נובע מן המסורות האידיאולוגיות והתרבותיות המיובאות . ניסיתי , איפוא , לתאר את השפעת " הגומלין בין " השומר הצעיר " וסביבתו החדשה ואת חיכוכי הסתגלותו , פתיות אנשיו קבוצה בעלת זהות מגובשת ותודעת ייחוד שיסודה בתנועת הנוער , ו . בעיה נוספת שעמדה לפני היתה בעיית האינטרפרטציה של האידיאולוגיה התנועתית ובפרט האידיאולוגיה המארכםיסטית כ " השרמר הצעיר " . ידוע הוויכוח הנמשך עד היום על מהות האידיאולוגיה בכלל . בוחר אני בהגדרה הפשטנית של הנס טול . בספרי ! " הפסיכולוגיה החברתית של תנועות חברתיות " , לפיה אידיאו-לוגיה של תנועה חברתית היא " תיאור " . הפתרונות שהתנועה מציעה לבעיות של חבריה " - במובן זה התנועה היא היוצרת והמאמצת אידיאולוגיה , גם אם יש לאידיאולוגיה זו הגיון התפתחות משלו וכוח התמדה , וגם כאשר דבקה התנועה בהוגי דעות מסוימים . בהתאם לתפיסה זו ניסיתי לתאר כיצד התפתחו מושגי האידיאולוגיה המארבסיםנךת ב '' השומר הצעיר " מתוך צרכיה הפנימיים של התנועה במפגשה עפ המציאות , אילו דעות מן המערכת המארכסיסטית אימצה לה התנועה ומה הכינה בהן , אכן החוקר את משנתו של הו ; ה דעות מסוים , המוגדרת במערכת שיטתית ועקבית , יכול להתחקות אחרי השרשים הפילוסופיים והמדעיים של המשנה , ואחרי ההיסטוריה של האידיאות המשמשות בה , בתקופות מסוימות בהתפתחותן של תנועות סוציאליות קמר להן הוגי דעות גאונים . שהגדירו את יעודה של התנועה על פי חוקים חברתיים והשקפת עולם ובמערכת הגיונית מופשטת * היו אלה יוצריישיטה ( כגון ק . מארכס בתנועה הסוציאליסטית ) . אולם משנכנםת התנועה לשלב של ביצוע ו " מתמסדת ' / מתמעטים בה בוני השיטות המחשבתיות הטהורות . מוטב לו להיסטוריון לראות את האידיאולוגיה של תקופה זו כשלב במעשה ההגשמה של התנועה ולא כגיגיאולוגיה של מושגים . יש מקום לדבר גם על טיפולוגיה של תנועת העבודה בארץ . " השומר הצעיר " , למשל , מופיע בראשיתו כטיפוס של תנועה המחפשת תמורה חברתית על ידי תיקון עצמי של חבריה או על ידי עילויים העצמי בתוך העדה פנימה . את " ביתניה עלית " ואת הקיבוץ הראשון של " השומר הצעיר " מצללן ד . הורוביץ כ " מסדר סגפני הרוה ' / אף לאחר ש " השומר הצעיר " אימץ לו אידיאולוגיה מארכסיס טית , ראה עצמו אבנגרד דמוי כת , נושא האידיאה בטהרתה . הקוטב השבי לטיפוס

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help