sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

יסוד של אופי זה , הבאות לידי ביטוי באידיאולוגיות - במדיניות ובשאר הפעילויות של הקבוצות החברתיות הנוגעות בדבר . המושג הב " ל של תנועה חברתית כ " אישיות קיבוצית היסטורית " בא רק להרחיב את ההגדרות הסוציו פסיכולוגיות הנ '' ל מתוך ראיה היסטורית : ההיסטוריון ישתדל לתאר את צמיחתן של תכונות היסוד הנזכרות - את משקלן במשך התקופה המתוארת ' את השתברתן והסתגלותן-תוך הישמרות רציפותן ' הוא יראה את תכובות היםוד של התנועה החברתית כתהליך של צמיחה - התפתחות ושקיעה . הוא ישתדל לברר כיצד עלו הבעיות המשותפות לקבוצה החברתית הנחקרת וכיצד התפתחו דרכי התגובה המשותפות והמיוחדות י י ה - המבדילות אותה מקבוצות אחרות . ב . נושא חיבורי הוא " השומר הצעיר " כארץ . אולם כבר בתחילת מחקרי נוכחתי לדעת - שאץ להבין - פשוטו כמשמעו - את סגנון דיבורם של אנשי " השומר הצעיר" בארץ ואת דרכי תנובתם למציאותם החדשה - מבלי להבהיר את תכובות "האופי הקיבוצי " שנתגבשו ב " השומר הצעיר " כחוץ לארץ - בגליציה ובפולין , בשנים - 1920 — 1913 דהיינו — מבלי להבין את מוצאו של " השומר הצעיר ' בארץ מתנועת נוער חפשית ייחודית בחוץ לארץ . תכונות אלה נשתמרו בו — והן המסבירות את ייחודו — גם לאחר שחלו תפניות חדו ת בהתפתחותו בארץ - גם לאחר פניית העורף המוצהרת לתקופת ביתניה ו " קהליתנו ' / שהציגרה ב 1923 כתקופת בוסר רומנטית וערטילאית . הן נשתמרו גם לאחר ש " השומר הצעיר '' אימץ לעצמו ב 927 ו אידיאו לוגיה המנוגדת לכאורה מקצה לקצה לרעיונותיו הקודמים — האידיאולוגיה המארכםיסטית - והן ששיוו למארכסיןם השומרי את דמותו המיוחדת עד היום הזה , גם כאשר ניגש " השומר הצעיר " בארץ לבנות קיבוץ — היה זה בצלמה של העדה מתנועת הנוער . תכונות אלה קיימות עדיין , לפחות אצל חלק בלאבשי "השומר הצעיר '' . גם לאחר חילופי הדורות רגם לאחר התמורות הגדולות בחומר האנושי של התנועה . ראיה חותכת עד במה היתה חוויית הנעורים של התנועה עמוקה ומכרעת - משמי שים הלהט הדבקות וההתרגשות שבהם מספר דוד הורוביץ בספר הזכררנות שלו , ? האתמול שלי ' / על חווייתו בעדת הנעורים - בבי תביה ובקיבוץ אי . ובך הוא מעיד : - ' התרפקות על העבר , אותות של זעזועים טראומטיים של החיים ההם - נתנו את אותותיהם בכל מהלך חיינו אחר כך . מי שעבר את כור ההיתוך של החברה ההיא-מי שנתנסה בנסירבה - םפג את חדירתה ויגונה , לא יוכל להתנכר לה לעולם , יהיה שכוי בכבלי קסמיה כל ימ י הייו " . עצם הוויכוח הנמרץ והנסער סביב זכרונותיו של ד . הורוביץ ובמיוחד תשובתו של יערי ( מעל דפי " על המשמר " — אוגוסט—ספטמבר — ( 1970 עתה , 50 שנה כמעט לאחר המעשה — מראים אף הם מה עמוקים רשמי הנעורים עד היום הזה , יערי מציין בתשובתה כי הדבקות בעדה הקיבוצית - הזיקה ללאומיות ההומנית מיסודו של א - ה גורדון ומ , בובר - הדבקות החסידית , " כל אותה דתיות בלי אלהים " השאירו רשמים עמוקים ב " השומר הצעיר " . התנועה הציונת בכללה התחילה כתנועה של אינטליגנציה ובמידה רבה כתנועה

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help