sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הקדמה החיבור המוגש בזה הוא מסה באינטרפרטציה של " השומר הצעיר " כתנועה חברתית . למן התהוותו בגולה ועד להקמת הליגה הסוציאליסטית בארץ . בתקופת השנים , 1936 — 1913 לערך , בבואו לשחזר את עברה של תנועה חברתית , יכול ההיסטוריון לשאול שאלות שובות ולצאת מנקותת מוצא שונות - יכול הוא לשאול אם " צדקה " התנועה בדרכהי לאור מציאות זמנה או לאור התוצאות שלאחר מעשה ; בקטעים מסוימים קול חיבורי נדרשתי לנושא זה . אפשר לשאול ג מה תרם זרם זה או אחר בתנועת העבודה הישראלית לעיצוב דרכה ולעיצוב דמותה של ההברה הישראלית בכללה , מה פעל אותר זרם ובאיוו מירה הצליח " למשדך " אחריו את ההמונים ? למרות חשיבותן של שאלות אלה-נראה לי כי ל פחרת בשלב הנוכחי של כתיבת תולדות תנועת ' העבודה הישראלית . יש םכנות לא מעטרת בנסיון להכריע בהז-יתר על כן — כיצד יגדיר ההיסטוריון מה פירוש הדבר - שתנועה " צדקה " או " טעתה " בדרכה ? מסופקני אם אמנם יכול זרם כלשהו בתנועת העבודה להצהיר ולהוכיח , כי הוא חזה את ההתפתחויות כולן או שדמות החברה הישראלית הנוכחית היא לו שאליה שאף מתחילת דרכו . מכל מקום צריך יהיה להגדיר , לפי איזה קריטריונים ובמה נמדדת נכונות דרכה או טעותה של תנועה , וכ ? כשלונה או הצלחתה - העובדה שדעה מסוימת נשארה בשעתה דעת מיעוט - ודאי שאינה מוכיחה את היותה מוטעית או בלתי ריאלית . הספרות הקיימת של תנועת העבודה עשירה בזכתנות , בהערכות ובדברי פולמום-שענינם סניגוריה או קטיגוריה על מעשיה ומחדליה . מה שנחוץ כעת מעל לבל , הוא נםירן לשחזר את העבר על פי התעודות ובמיטב הכנות האינטלקטואלית' לגלות את המשמעות שהיתה לחוויות , למעשים ולתורות לגבי בני הרור ההוא או הדורות ההם שפעלו בתנועה % לענות על השאלה הפשוטה לכאורה , אך המורכבת מאד ? מי היו האנשים שהקימו את התנועה , מה היו מניעיהם , בפני איזה בורחים ניצבו ומה הברירות שבהן נקראו להכריע ז מה ביקשו להשיג ומה המשמעות שביקשו לתת לחייהם . אינטרפרטציה כזאת דורשת מן ההיסטוריון שהי תכונות עיקריות . - אמפאתיה ודמיון היסטורי ? דהיינו הכשרון להעביר את עצמו ' כמיטב יכולתו , אל העבת ולראות את נושאו בתנאי התקופה שהוא דן בה . מובן שאין

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help