sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הקדמה מדינת ישראל מוגדרת בחוקי היסוד שלה “ מדינה יהודית ודמוקרטית״ . הגדרה זו מבטאת היטב את השאיפה של רבים מאזרחי ישראל לחיות במרחב ציבורי שיושפע ויוזן מהעולם הערכי והרעיוני שאפשר לחצוב הן מהתרבות הדמוקרטית המערבית הן מהתרבות היהודית המסורתית . השניות התרבותית האמורה היא עושר שיכול להיות שמור לנו , בעליו , לטובה . לכאורה יש ציפייה ששתי הציוויליזציות — הדמוקרטית והיהודית — תחזקנה את ההבנה שיש להתייחס לאוכלוסיית האנשים עם מוגבלות באופן שווה ואת ההכרה בחובתה המוסרית של המדינה , והחברה בתוכה , לכבד במלואן את זכויותיהם בכל הקשר רלוונטי . ואולם עיון נוסף מעורר ספקות . בהקשר הדמוקרטי הספקות נעוצים בעובדה שמדינת ישראל לא קיבלה על עצמה חוקה כתובה , וכפועל יוצא אין לנו מגילה שלמה של זכויות אדם כמקובל בדמוקרטיות המערביות . כך למשל , ערך ה״שוויון״ אינו מוגן בצורה מלאה וברורה בחוקיה של מדינת ישראל . אמנם נחקקו חוקים ייעודיים מפותחים שעוסקים במעמד ובזכויות של אוכלוסיית האנשים עם מוגבלות בישראל , אבל מעל ההסדרים הפרטניים הייתה צריכה להתנוסס מחויבות כללית , חוקתית על חוקית , לשוויון , ולא היא . בהקשר היהודי הספקות מעוגנים בהיסטוריה ההלכתית של מחשבת היהדות . בהיותה דת עתיקה , ששורשיה בתקופה שבה אנשים עם מוגבלות נתפסו שונים ולעתים אפילו מאיימים על מה שנתפס כ״נורמה״ , בהלכה יש ציוויים שמבדילים במקרים לא מעטים בין אנשים עם מוגבלות לבין אחרים . אכן , במרוצת השנים ידעה ההלכה — שכשמה כן היא , הולכת — להגיב לשינוי העתים בנושאים רבים , ובכללם גם היחס ההלכתי לאוכלוסיית האנשים עם המוגבלות . אבל יש להודות שחלק גדול מהאתגר ההלכתי בנושא זה עדיין לפנינו . הנה כי כן , מעמדם של אנשים עם מוגבלות במדינה היהודית והדמוקרטית איננו מובטח לא מהצד הדמוקרטי ולא מהצד היהודי . ספר זה מבקש אפוא

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help