sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הפרק העיוני נפתח במאמרו של אבינועם רוזנק , “ הגות והנהגה בכתביו של אביעזר רביצקי “ . המאמר מתחקה אחר טיב לבטיו של רביצקי בין העיון האקדמי לבין ההנהגה החברתית . רוזנק מבקש להראות שלבטיו של רביצקי מ וּ בנים לא רק במושאי המחקר שהוא בחר לחקור , אלא גם שניתן להצביע על הפילוסופיה התרבותית והחינוכית שהוא פיתח , המבארת את המורכבות של תשתית זו . לאור עקרונות פילוסופיים וחינוכיים אלה מבהיר רוזנק את פעילותו הפוליטית של רביצקי ומסרטט את דרכו הייחודית לעומת החלופות התרבותיות שניצבו לפניו . שני המאמרים העוקבים עוסקים בטיב הזיקה האנושית שמגולמת במושגי הסליחה והמחילה . מאמר אחד הוא פרי עטו של משה הלברטל , “ על סף הסליחה : על חוק וסיפור בתלמוד “ . הלברטל שואל מהי סליחה וכיצד מבנים את המפגש בין הפוגע לנפגע , המתאפשר רק בעקבותיה של סליחה מוקדמת . הלברטל מנתח את הסליחה בתלמוד ומתמקד ביחס שבין חוק לסיפור כפי שהוא בא לידי ביטוי בסוגיה התלמודית . במאמר השני , שכותרתו “ כמה הערות על מחילה במסורת היהודית “ , מעלה דניאל סטטמן הרהורים ביקורתיים על הדעה המצויה כאילו היהדות מחזיקה בעמדה של “ מחילה מותנית “ . החובה למחול מותנית בכך שהפוגע יתחרט על הרעה שעשה ויבקש סליחה מהנפגע , אך היא גם מותנית בחומרת החטא . שיוך שני המובנים האלה למחשבה היהודית הופך את העמדה היהודית לעמדה המנוגדת לגישה הנוצרית , שלפיה , לפי הנטען , החובה למחול היא בלתי מותנית . סטטמן מחדד את הגדרת טיבו הפילוסופי של מושג החמלה ומערער על הניגוד הדיכוטומי שיש , לכאורה , בין הגישה היהודית לגישה הנוצרית . מאמרו של מנחם לורברבוים , “ שִׂ בכת לשון וסיפור : אתגרי לשון וסי פּ ר בתרגום המורה “ , עוקב אחר שני גיבורים אינטלקטואלים מרכזיים במחקריו של רביצקי : הרמב “ ם , בספרו “ מורה הנבוכים “ , ומתרגמו ותלמידו , ר ' שמאול אבן תיבון . לורברבוים בוחן כיצד נפתח ונסגר הספר מורה הנבוכים דרך תרגומיו . במרכז מאמרו עיון ביקורתי במדיניות התרגום של מיכאל שורץ בתרגומו למורה הנבוכים על רקע תרגומים קודמים מאז ר ' שמואל אבן תיבון . הדיון חושף איך מכוננת הכתיבה המימונית היררכיות ידע ומקבעת בכך את ההבחנה החברתית – הפוליטית היסודית למחשבתו בין העילית להמון .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help