sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא פרופ ' אביעזר רביצקי פתח את מאמרו “ הגות ומנהיגות במשנת הרמב “ ם “ באזכור דבריו של הסופר הצרפתי ז ' וליאן בנדה משנת , 1927 שטבע את המונח “ בגידת האינטלקטואלים “ ) . ( La Trahison des clercs רביצקי היה מודע להקשר האליטיסטי והמסתגר של אמירה זו , לאמור : ז ' וליאן בנדה הטיף לאינטלקטואלים להתרכז במושגים וברעיונות ולא לפנות אל התחום החברתי והפוליטי ; על הפילוסוף , החוקר ואיש הרוח להציע ניתוח קר , מרוחק ואובייקטיבי , שאינו נגוע באינטרסים אישיים , קבוצתיים או לאומיים . ואולם בעקבות המקורות היהודיים והמערביים הקלסיים והספרות המערבית משנות החמישים ואילך של המאה העשרים רביצקי הדגיש דווקא את המובן ההפוך : חובתו של איש הרוח להתערב בהוויה החברתית . בגידתו תהיה דווקא בהסתגרותו מהרבים . כלשונו : האינטלקטואל קרוא לשמש “ כלב שמירה “ של החברה , סובייקט ערני ופעיל . עליו לבלום ולרסן מגמות אחדות ולעודד ולהמריץ מגמות אחרות . אל לו למשכיל לערוק משדה ההתרחשות הרוגשת ולהתייחד עם עצמו ועם עמיתיו בתחומו של העיון הטהור , מעבר לזמן ולמקום . פרופ ' אביעזר רביצקי הוא מהאישים הבולטים שמממשים חזון זה , אם כי מעקב אחר פעילותו מגלה היסוס ולבטים פנימיים , שיבוארו בספר זה . רביצקי הוא דוגמה קלסית לאינטלקטואל שרואה בעצמו מנהיג מחויב ושמנהיגותו משתרעת 1 אביעזר רביצקי , “ הגות ומנהיגות במשנת הרמב “ ם “ , עיונים מיימוניים , ירושלים ותל אביב : שוקן , תשס “ ו , עמ ' . 39 - 11 Julien Benda , La trahison des clercs , Paris : B . Grasset , 1927 2 3 רביצקי ) לעיל הערה , ( 1 עמ ' . 12 - 11

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help