sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:498

תיאור זה מתייחס לר ' יהונתן אייבשיץ כמי שהשבתאים בפודוליה וב פּ ק וּ טי ֶה ) אזורי הגבול של פולניה הדרום – מזרחית , במחוזות הגובלים בטורקיה ) תולים בו את התנהגותם המופקרת . המכתב מיטיב להאיר את הדרך שבה נתפסו באותה עת השבתאים במחוזות אלה ומבאר את הסכנה שהייתה טמונה בהם . עובדה מאלפת היא שבספר הדרשות של הרב אייבשיץ " יערות דבש " מופיע קטע כמעט זהה , המבאר את דבריו של הרב לנדא לעיל בדבר פירוש " המה בוכים למשפחותם להתיר להם העריות בפרהסיא " : קודם חטא אדם הראשון לא היה ערוה בעולם כלל ולא היה הזיווג מפאת יצר הרע כלל כי אם כשאר מצוות שבתורה וכדכתיב ויהיו ערומים וכו ' ואם כן לא היה איסור בעריות וקרובות כלל , אדרבה היה יותר מורה על קיום המין והתאחדות ודוגמת מרכבה של מעלה אשה אל אחותה [ ... ] והנה לפי זאת כשיתוקן חטא אדם הראשון היה ראוי לחזור הדבר למקדם שיהיה מותר בקרובותיו כברייתו של עולם . וכבר אמרנו כי המן היה לתקון עץ הדעת ותוכו עץ החיים ואם כן אין שאלה שזהו מטענות ישראל " נפשנו קצה בלחם הקלוקל " וכו ' ואם כן על ידי כך נתקן חטא אדם הראשון , אם כן אף העריות היו מותרים ולכך בכו למשפחותיו להתיר להם עריות בפרהסיא וזה ברור . משה אריה פרלמוטר — חוקר כתב היד של החיבור השבתאי " ואבוא היום אל העין " — מעיר על מובאה זו מ " יערות דבש " : זהו פירושו של ר ' יהונתן על המדרש כי דור המדבר בכו למשפחותיהם להתיר להם עריות בפרהסיא . להתיר עריות — כי אם תוקן חטא אדם הראשון המצווה גדולה יותר בעריות דווקא , 7 הרי הקרפטים . 8 יהונתן אייבשיץ , יערות דבש : כולל דרשות נחמדות ודברים חריפים , מתוקים מדבש ונופת צופים , לובלין : דפוס יעקב הערשענהארן ומשה שניידמעסער , תרל " ה . 9 שם , עמ ' . 281

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help