sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

דתית לתקומת עם ישראל . תשתית העומק של המעשה הנפשע היא הרצון לממש " מטרה קדושה " , שנגזרת מראייה מטה - היסטורית , משיחית או אחרת , של מהלך חיינו . זהו הדלק שהניע אדם בעל פתולוגיה קנאית לחפש צידוק דתי ליטול את נשמתו של גיבור ישראל , ממנהיגיה הגדולים של הקוממיות המתחדשת . הכשל הדתי - תרבותי שהביא לרצח ראש הממשלה מוסיף לאיים על הממלכתיות ועל הדמוקרטיה הישראלית . היהדות המסורתית שהתפתחה בנסיבות של גלות מתמשכת לא הכינה את עצמה ל " פרוץ המדינה " . לאחר שבעים דורות של היעדר ריבונות פוליטית אין לה זיכרון היסטורי , פתרונות נורמטיביים ומוסדות מתפקדים שיודעים להכיל את המופע הציבורי של היהדות במרחב טריטוריאלי עצמאי . קושי זה נעשה דרמטי במיוחד בהקשר של עירוב הלכה עם פוליטיקה . כך , משקוטלג הוויכוח על גבולות המדינה אל תוך עולם המושגים ההלכתי ( " פסקי הלכה " ) , הוא מוקצן בהכרח . ההלכה נתפסת כצו קטגורי בלתי מתפשר , ולכן השימוש בה בהקשר של הוויכוח הפוליטי מפעיל מנופים כבירי כוח של מחויבות בלתי מותנית . הגדרת סוגיות של מדיניות חוץ וביטחון כנושא הלכתי מוציאה את הדיון בהן אל מחוץ למסגרת הרגילה של קבלת החלטות דמוקרטיות . התפיסה הרווחת אצל דתיים היא שהמצווה הדתית איננה מותנית בנסיבות של הכאן והעכשיו . היא ניצבת מחוץ להיסטוריה ; עיוורת לא רק לשיקולים רציונליים , אלא גם וחמור מזה – לשיקולים מוסריים . זאת ועוד : השפה ההלכתית – " ייהרג ואל יעבור " – מעוררת זיכרונות היסטוריים של מקרים שבהם נאנסו מאמינים לעבור על הדת , והם התקוממו נגד הגזרה בכל אמצעי שעמד לרשותם . קנאי מרגיש בנוח בסביבה כזאת , והוא עלול לפעול . ב - 20 השנים שעברו התרחשו שינויים לטובה ; החברה הדתית ציננה במשהו את הלהט המשיחי שלה . אין פירוש הדבר שהלהט האידאולוגי פחת , אלא שההצדקות לו פונות לטיעונים רציונליים . יתר על כן , מסתמן פיכחון מסוים באשר להשפעות ההרסניות של עירוב הלכה בפוליטיקה . עם זאת עיקר המלאכה טרם נעשה : המנהיגות הדתית על רבדיה עדיין איננה מתמודדת עם האתגר הדתי שמציבה לפניה המדינה . הדוגמאות לכך רבות – היחס למערכת בתי המשפט ( " ערכאות של גויים " ) , הקריאות לסרבנות ממניעים דתיים , הפסיביות של הפוסקים , הנמנעים מפיתוחה של " הלכה ציונית " בנושאים מגוונים , ועוד .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help