sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

רצח רבין : אחריות וזיכרון ידידיה שטרן לפני 20 שנה זועזעו חיי . נוסף על הטראומה הלאומית שחווה כל הציבור הישראלי התנסיתי בטלטלה רגשית מיוחדת כשהתברר לי שרוצח ראש הממשלה יצחק רבין הוא תלמיד בפקולטה ששימשתי בה דיקן באותה עת . הבנתי שמשהו גדול מאוד השתבש . לראשונה הרגשתי שמדינת ישראל שאליה נולדתי איננה חסינה מפני הכוחות ההרסניים שהביאו לאובדן עצמאותנו הלאומית בבית השני . השנים שחלפו והניסיון המצטבר בחוויה הלאומית אינם מהסים את החששות . אמנם מתרחשים תהליכים מתקנים , אך זרמי העומק שאפשרו את הרצח טרם טופלו כנדרש . מהי הדיאגנוזה הנכונה של הבעיה ? ומהו תפקידו של זיכרון הרצח במתן מענה לה ? א . אחריות ברור לכול מי נרצח ; מי שילם בחייו החד - פעמיים . ואולם מטרתו של הרוצח לא הייתה האדם יצחק רבין אלא ראש ממשלת ישראל . מדובר ברצח פוליטי שנועד לשנות את מדיניותה של הרשות המבצעת ולמנוע את מימושו של הסכם אוסלו . היריות בכיכר מלכי ישראל ( כשמה אז ) ביקשו להחליף את הפתק שבאמצעותו בוחרים בהדק האקדח שבאמצעותו רוצחים . הפגיעה ביצחק רבין נועדה להשיג השתלטות אלימה על שוק הדעות וההכרעות הלאומי . ולכן הדם שנשפך בכיכר העיר היה לא רק דמו של " האיש ההוא" אלא גם דמה של הדמוקרטיה . היריות כוונו נגד הממלכתיות עצמה . המניעים לרצח הפוליטי היו דתיים . כזכור , היה אז עימות ישיר בין הכרעת הממלכה – לוותר על טריטוריה כחלק מהסכם שלום – לבין פסק הלכה של רבנים רבים השולל כל פשרה טריטוריאלית ; והרוצח , חמוש בטיעונים דתיים מופרכים , שאף להכפיף את מצוות הריבון למצוות הרבנים . אף שמדובר באירוע יחיד , טעות קשה היא לבודד את הרצח מההקשר הרחב שלו : מלחמת תרבות ודת המתנהלת בישראל על זהות , על משמעות ועל מקומה של הרציונליות בתהליכי קבלת ההחלטות הלאומיים . הרוצח וחלק מהציבור הדתי – קטן אמנם אך בעל משקל – שואף למהפכה אמונית שתתקן את המציאות הרוחנית במדינה , מתוך חזון כולל של אחריות

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help