sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

נבדקו הצעות להסדר דו – לאומי ) בתוך תחומי הקו הירוק או בכל שטח פלסטין המנדטורית ) , כאנטיתזה לססמה המסורתית " שתי מדינות לשני עמים " . היוזמות הללו הונעו מן ההרגשה שבשעה שהפלסטינים בשטחים התקדמו לקראת מימוש זכות ההגדרה העצמית שלהם , במתכונת זו או אחרת , לא חלה שום התקדמות בכיוון זה מבחינת המיעוט הערבי בישראל . בד בבד נתפס אופייה הציוני של המדינה כחסם בפני זכותו של המיעוט הערבי , כמיעוט לאומי וילידי , לממש את זכותו להגדרה עצמית בארצו . כוונת המודלים הללו הייתה אפוא להביא את זכותו של המיעוט הערבי להגדרה עצמית לכדי מימוש חלקי , ואפילו מלא . למרות הליבון הרעיוני המעמיק לא התחוללה בשטח התקדמות מעשית . הדיון הפנימי ברעיון האוטונומיה המוסדית לא הניב הצעות מגובשות ומוסכמות כל צורכן בחברה הערבית , ואילו רעיונות מעשיים להעניק אוטונומיה תרבותית ) למשל , בתחום החינוך ) ממילא לא קיבלו את ברכתן של רשויות המדינה . גם רעיון " מדינת כל אזרחיה " לא התקבל בהסכמה בתוך הציבור הערבי , שכן לדעת כמה מאנשי הזרמים הפוליטיים הערביים הוא לא נתן ביטוי מספק לייחודם של האזרחים הערבים כקולקטיב לאומי . אשר לאפשרות הדו – לאומית — גם התומכים הנלהבים בה מודעים היטב לכך שהיא לא מציאותית לנוכח ההתנגדות לרעיון הדו – לאומי הן מצד הרוב היהודי במדינה הן מצד ההנהגה הפלסטינית בשטחים , ואף ספק אם היא נהנית מתמיכה מספקת בציבור הערבי הרחב עצמו . אכן , שלא כמו עמדות האליטה הפוליטית והאינטלקטואלית הערבית בישראל , עמדותיו של הציבור הרחב הערבי מושפעות במידה רבה יותר מתהפוכות הזמן ומן הנסיבות הפוליטיות המשתנות . ממצאים ממגוון סקרי דעת קהל מלמדים כי רוב יציב בציבור הערבי בישראל מאמץ גישה ראלית המבטאת השלמה עם המציאות שבתוכה הוא חי . אמנם הביקורת כלפי כוונת המדינה לעגן את הגדרתה כ " מדינה יהודית " קנתה לה אחיזה בקרב חוגים נרחבים בציבור הערבי , אולם ככלל הוא משלים עם ההגדרה המקובלת של המדינה — " יהודית ודמוקרטית " . כלומר , הציבור הערבי בישראל מקבל את זכותם של היהודים להגדרה עצמית בארץ ומקבל את זכותה של המדינה להתקיים כמדינה עצמאית בתחומי הקו הירוק . בצד זה יש לזכור כי אנשי הזרם הערבי – ישראלי , המיוצגים במפלגות הציוניות , נמנעים מעימות עם המדינה ועם הרוב היהודי בסוגיות אידאולוגיות וכלל אינם מבקשים לשנות את אופייה של המדינה כמדינת לאום יהודית .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help