sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

מתחבטים בשאלת הזכות של היהודים להגדרה עצמית בארץ . התייחסותם לא בהכרח מעוגנת בהשקפת עולם לאומית . היא מעוגנת בראש ובראשונה בהשקפת עולם דתית , שאינה מכירה ביהודים כקבוצת לאום אלא כקבוצה דתית . עם זאת הזרם האסלאמי נדרש להתמודד עם המשמעות המעשית שנגזרת מהמושג " מדינה יהודית " — ריבונות יהודית בדמות מדינת לאום . לפיכך , ומתוך הרצון בטובתם של האזרחים המוסלמים החיים כקהילת מיעוט דתי במדינת לאום שרוב אוכלוסייתה אינה מוסלמית , פיתח כל אחד מפלגי התנועה האסלאמית דרך התמודדות משלו עם הרעיון של מדינה יהודית . הפלג החוץ – פרלמנטרי של התנועה אימץ גישה דוגמטית המתבטאת בהתעלמות כמעט מוחלטת מן המדינה וממוסדותיה . גישה זו אינה אלא ביטוי לחוסר נכונות מוחלט להשלים עם ריבונות יהודית בארץ שנחשבת קדושה לאסלאם . מנהיגי הפלג פיתחו מודל אוטונומי מפורט המבקש לכונן קהילה המספקת את צרכיה בכוחות עצמה על פי עקרונות ההלכה האסלאמית , אבל נראה שקשיים מבית ומחוץ מונעים את יישומו של הרעיון . לעומת זאת הפלג הפרלמנטרי גוזר גזרה שווה בין מעמדם של המוסלמים בישראל לבין מעמדן של קהילות מוסלמיות אחרות בעולם הנמצאות במעמד של מיעוט במדינות שרוב אוכלוסייתן אינה מוסלמית . הניסיון של קהילות אלו במדינות המערב מראה כי הן הסתגלו בהצלחה לחיים במדינות שהשלטון ואורח החיים בהן אינם מוסלמיים . לכן , למרבה הפרדוקס , נראה שהפלג הפרלמנטרי מצליח להתגבר על האתגר של " המדינה היהודית " ומתאים את עצמו באופן מיטבי למציאות הפוליטית בישראל . כמו חברי חד " ש גם אנשי הפלג הפרלמנטרי של התנועה האסלאמית מחויבים למסגרת הפוליטית הקיימת בישראל . הם מקבלים את פתרון שתי המדינות ודבקים בפעילות הפוליטית באמצעות הכנסת מתוך אמונה שיש בכך כדי להועיל לאזרחים המוסלמים במדינה . אף על פי שבקרב הזרמים האידאולוגיים המרכזיים בחברה הערבית בישראל הביקורת על ההגדרה של ישראל כמדינה יהודית היא ביקורת מוצקה , אין בה כדי ליצור מכנה משותף מוסכם ביניהם אשר ממנו ייגזרו הצעות מעשיות לשינוי אופייה של המדינה . למעשה כבר משנות התשעים של המאה העשרים , מאז החל תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים , שקדו אינטלקטואלים ופוליטיקאים ערבים בישראל על גיבוש מודלים חלופיים להגדרת ישראל " מדינה יהודית ודמוקרטית " . במסגרת זאת נידונו כמה אפשרויות לאוטונומיה ) תרבותית או מוסדית , אך לא טריטוריאלית ) , נבחן הרעיון של " מדינת כל אזרחיה " , וכן

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help