sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא אבי בן בסט ומומי דהן המדיניות הכלכלית מורכבת מהחלטות בנושאים רבים . שני נדבכיה המרכזיים הם המדיניות התקציבית והרפורמות במבנה המשק ובדרכי פעולתן של רשויות השלטון . אלה וגם אלה מחייבים בראש ובראשונה הכנה יסודית — החל בניתוח ואבחון הבעיה שעל הפרק , עבור בלימוד מניסיונן של מדינות אחרות וכלה בניתוח החלופות למדיניות והשלכותיהן על העלות והתועלת של כלל היחידות הכלכליות . הכנת תכנית כלכלית יכולה להתבצע בשלושה דגמים : עבודה פנימית במשרדי הממשלה ובראשם משרד האוצר , ועדה ממשלתית או ועדה ציבורית . אישור ההצעות מחייב החלטת ממשלה ולאחר מכן אישור של הכנסת . בכל אחד מדגמי הפעולה מעורבים שחקנים רבים . כאשר עבודת ההכנה היא פנימית , מגוון השחקנים קטן יחסית ובדרך כלל כולל את עובדי המשרד המופקד על הנושא . בישראל יש למשרד האוצר כוח עודף יחסית למשרדי ההוצאה , ועל פי רוב משקלו בכל שלבי התכנון גדול לאין ערוך ממשקלם של המשרדים הייעודיים . אולם כאשר המשימה מוטלת על ועדה ממשלתית , מעגל המשתתפים רחב יותר וייכללו בו נציגי כל המשרדים שהנושא בתחום סמכותם . ואם הוועדה היא ציבורית , יצטרפו אליהם גם מומחים מהאקדמיה , ולעתים גם מסקטורים אחרים . גופים חוץ – ממשלתיים — בין שהם מוסדות שלא למטרת רווח ובין שהם בעלי עניין — אינם משותפים בדרך כלל בתהליך ההכנה וקבלת ההחלטות , אך פתוחה לפניהם הדרך להשפיע על תוצאות התהליך במגוון אמצעים — למן הצגת עניינם לפני המתכננים והמחליטים ועד לפעילות ציבורית ותקשורתית . ריבוי השחקנים מעשיר את הדיון ומאפשר לבחון את הסוגיה שעל הפרק ממגוון זוויות , אולם מטבע הדברים גלומים בו מחלוקות ולעתים אף מטרות מנוגדות . בעת שדנים בתקציב המדינה ילחצו משרדי ההוצאה להגדיל את העוגה , ובייחוד את חלקם בה . מצד אחר , עניינם בעלות העוגה , קרי במסים שצריך להשית על האזרחים , או בגירעון התקציבי הוא משני משום שהצלחתם נמדדת בהיקף השירותים שהם מספקים לציבור . נציגי משרד האוצר , לעומתם , חרדים

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help