sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

אקדמיים , משרה ייצוגית וקריירה משגשגת , רישיון נהיגה ומכונית צמודה , ירידה בשיעור הילודה , בילוי נשי ומודעות לטיפוח עצמי — כל אלה הם חלק ממהפכה תפיסתית של שכבה גדולה בציבור החרדי , המתרחשת מתוך שמירה על כללי צניעות והפרדה מגדרית . מאידאולוגיה חד – גונית של " או או " , שעליה מתבססת החרדיות הקלסית , פונה מעמד הביניים המודרני לתפיסה אקלקטית של " גם וגם " . קבוצה זו חיה על קו התפר שבין שני העולמות ויונקת הן מן ההוויה החרדית הן מן ההוויה הישראלית . בה בעת חבריה מגדירים עצמם חרדים ומרגישים בשר מבשרה של החברה החרדית . במובחן מהתפיסה החרדית המסורתית , חברי מעמד הביניים החרדי אינם פוחדים מהמודרנה אלא מעורים בה . ואולם הם סבורים כי התערות ברשות הרבים הישראלית , גם אם היא מחייבת להסיר את חומת הבדלנות המרחבית והתפיסתית , אינה מחייבת אותם בהכרח להיפלט מהקהילה החרדית ולהיפרד ממנה . עם זה יש להם מסלול חיים ייחודי המתבטא במוסדות לימוד שונים מהמוסדות החרדיים הקלסיים . חברי המעמד הזה מעניקים לילדיהם השכלה רחבה שיש בה גם לימודי ליבה ותעודת בגרות . כאשר בוחנים את המאפיינים הקהילתיים של התנהלות הבית החרדי המודרני ושל שילובו בקהילה ייעודית רלוונטית , מתברר כי מדובר בעיקר בבחירת מקום המגורים על קו תפר גאוגרפי בין יישובים חרדיים לחילוניים , במבנה תעסוקתי מיוחד שבו שני בני הזוג נמצאים במסלול קריירה מקצועי המשלב גם ציפייה לקידום , בתרבות פנאי הכוללת גם בילוי " חילוני " ובהתנהלות קהילתית השומרת על ההגדרות החרדיות הקלסיות , לרבות חברות בבית כנסת חרדי ושמירה על סגנון התפילה החרדי . אשר להצבעה בבחירות : חברי מעמד הביניים החרדי נותנים את קולם למפלגות החרדיות . אכן , ההימצאות על קו התפר מחייבת מערכת איזונים ובלמים תמידית ומאמץ מודע לצעוד על " שביל זהב " שבין המותר לאסור . במובחן מאורח החיים המערבי של חברי הקבוצה , שאינו עולה בקנה אחד עם אופייה של הקהילה החרדית הקלסית , מפתיע לגלות כי הזיקה החזקה ביותר של חברי הקבוצה לחרדיות הקלסית טמונה דווקא במאפיינים הפנימיים והאידאולוגיים . כלומר , חברי מעמד הביניים החרדי , כעמיתיהם מן הקהילה החרדית המסורתית , משמרים זיקה לגדולי התורה החרדים . הם נועצים בהם

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help