sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

. 4 ההגינות והמקצועיות של רשויות התביעה . הגינותן ומקצועיותן של רשויות התביעה מחייבות אחידות ושוויוניות בהפעלת שיקול הדעת שלהן . אמנם היועץ המשפטי לממשלה אחראי לאחידותה של מדיניות התביעה גם באשר לשיקול הדעת של התביעה המשטרתית , אך האם היועץ המשפטי לממשלה יכול לוודא שמדיניות הפרקליטות והתביעה המשטרתית אחידות כאשר מדובר בשני גופים נפרדים וגדולים שלכל אחד מהם תרבות ארגונית שונה כל כך מזו של משנהו ? האם הבקרה על תפקוד התובעים המשטרתיים — שכל אחד מהם אמון על תיקים רבים בהרבה מאלה שאמון עליהם כל פרקליט בפרקליטות המדינה — שווה באיכותה לבקרה על פרקליטי המדינה ? ניכר כי הבקרה על התובעים המשטרתיים וההנחיה שהם מקבלים פחותות מהבקרה ומההנחיה שפרקליטי המדינה מקבלים , ולכן סביר שיהיה חוסר אחידות ביניהם בהפעלת שיקול הדעת . . 5 אמון הציבור ברשויות התביעה וברשויות החקירה . שיקול נוסף נגד כפיפות התביעה המשטרתית לגוף החוקר הוא הפגיעה באמון הציבור . אמון הציבור בתביעה תלוי בין היתר בתדמית שלה כגוף הוגן ומעין – שיפוטי . העובדה ששוטרים עוסקים הן בחקירה הן בתביעה פוגעת בתפיסה הזו , והיא פוגעת בכך גם באמון הציבורי וגם בתביעה ובמשטרה . שני הגופים נתפסים בשיטה זו כפחות הוגנים . כפי שהבהיר השופט הנדל : על רשויות התביעה והמשטרה להבין היטב כי עיקר כוחן איננו נובע מהכלים שהדין מעניק להן . כוחן נעוץ באמון שבית המשפט , ואף הציבור , רוחש להן . אמון זה מבוסס על ציפייה להתנהלות שקופה , הגונה וישרת – דרך . אכן , רף ההתנהגות שעל הרשויות לעמוד בו 19 למסקנה שהבקרה על התביעה המשטרתית פחותה מזו שעל פרקליטי המדינה ראו דוח ועדת קורן , לעיל ה " ש , 5 בעמ ' " ) 33 דומה כי היקף הבקרה המתקיים לגבי הפרקליטות אינו חל במידה שווה לגבי כל התובעים האחרים . אמנם התביעה המשטרתית והתובעים החיצוניים עוסקים , ככלל , בתיקים בעלי חשיפה תקשורתית נמוכה יחסית לתיקים בהם מטפלת הפרקליטות , אך הדבר אינו מעיד תמיד ובהכרח על חשיבותם ומשמעותם מבחינת שלטון החוק . הם פועלים בדרך מבוזרת , ושיוכם הארגוני חושף אותם מחד גיסא להשפעות ולחצים , לעיתים לא ענייניים , ומאידך גיסא אין הם נהנים ממערך הנחיה ותמיכה בהיקף הנוהג בפרקליטות " ) . השוו לטיעון דומה שעלה באשר לתביעה המשטרתית באוסטרליה ובניו זילנד אצל , Corns לעיל ה " ש , 10 בעמ ' . 302

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help