sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

אפוא שתלקה בתמריץ יתר ובלהיטות יתר להגיש כתבי אישום בשעה שהיא נדרשת להחליט בשום שכל ומתוך בחינה שקולה , הגונה ומעין – שיפוטית . תפקידי המשטרה , על פי פקודת המשטרה , הם לעסוק " במניעת עבירות ובגילוין , בתפיסת עבריינים ובתביעתם לדין , בשמירתם הבטוחה של אסירים , ובקיום הסדר הציבורי ובטחון הנפש והרכוש " . אלה תפקידים חשובים מאין כמוהם . תפקידי החקירה בלבד , הכוללים גילוי ומניעה של עברות ותפיסת עבריינים , מחייבים הקצאת משאבים רבים והתמקצעות השונה בתכלית מאלה הדרושים לתפקידי התביעה . אין קשר אורגני הגיוני בין השקעת המשאבים וההתמקצעות הדרושה לשם גילוי עברות ולכידת עבריינים לבין " תביעתם לדין " . במילים אחרות , תביעה איננה חלק מליבת תפקיד המשטרה כגוף חוקר . חקירה ולכידת עבריינים מחייבות מאמץ ארגוני מסודר , ממושמע ומתואם . מאמצם של צוותי חקירה לא יועיל אם הוא ייעשה בלא שיתוף פעולה הדוק עם גורמי מודיעין . בדומה לזה , גם מאמץ של גורמי האזנה למשל יהיה חסר פשר בלא קשר הדוק עם גורמי חקירה שמבינים את יעדי החקירה . לעומת זאת החלטה אם להעמיד לדין — גם כאשר היא נעשית בצוות — מחייבת שיקול דעת עצמאי . רק הראיות והדין צריכים להשפיע על ההחלטה . אלה הבדלים מהותיים בדרכי פעולה , ואין היגיון שהם ירוכזו באותו גוף , שגם כך אינו עתיר משאבים . בהתאמה להבדלים בין דרכי הפעולה של גוף חוקר לעומת גוף תובע , גם הכשרתו של שוטר לעומת ההכשרה הדרושה לתובע שונות זו מזו בתכלית . שוטר נדרש לשמור על הסדר הציבורי ועל הביטחון , לדוגמה באירוע אסון המוני או בעת איומים ביטחוניים , ולעסוק בעבודת שטח של לכידת עבריינים . תובע נדרש להכשרה משפטית . עליו להבין את החוק , להעמיק בפסקי הדין ולהופיע לפני בתי המשפט . ההבדלים בהכשרה ובדרכי הפעולה בין הגוף התובע לבין הגוף החוקר אינם מאפשרים הגשמה אפקטיבית של מטרותיהם השונות בהכלאה הלא הגיונית ביניהם . 16 על ההשפעה לרעה של התרבות המשטרתית על התביעה המשטרתית ראו , Beck לעיל ה " ש , 10 בעמ ' . 166 - 163 17 ס ' 2 לפקודת המשטרה , לעיל ה " ש . 10 18 השוו לטיעון דומה שעלה באשר לליבת התפקידים של המשטרה לעומת התביעה המשטרתית באוסטרליה ובניו זילנד אצל , Corns לעיל ה " ש , 10 בעמ ' . 302

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help