sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

תקציר בחלוקה הנוהגת היום בישראל התביעה המשטרתית מגישה כמעט 90 % מן התביעות הפליליות . כלומר — שלא כפי שנהוג לפעמים לחשוב — לא הפרקליטות היא המגישה את רוב כתבי האישום . הפרקליטות מגישה את כתבי האישום בעברות החמורות יותר , ואילו התביעה המשטרתית בעברות החמורות פחות . ואולם כפיפותה של התביעה המשטרתית למשטרה מקשה עליה להגשים את התכלית שלשמה קיימות רשויות התביעה — לייצג את האינטרס הציבורי ייצוג אובייקטיבי או מעין – שיפוטי . המשטרה — כגוף חוקר — נדרשת להשיג תוצאות באכיפת החוק , אבל בגלל הכפיפות של התביעה המשטרתית למשטרה , שהיא גוף ביטחוני היררכי , יש נטיית יתר להשיג הרשעות ובתוך כך להתעלם מטעויות ומהטיות אפשריות של הגוף החוקר , כלומר המשטרה . ממצאים המעידים על הבדלים ניכרים בין תפקוד התביעה המשטרתית לבין תפקוד הפרקליטות מלמדים ששיקול הדעת של הפרקליטות קפדני ואיכותי מזה של התביעה המשטרתית . משום כך החליטה ממשלת ישראל בשנת 2001 להביא לאיחוד בין התביעה המשטרתית לפרקליטות . למרבה הצער , החלטת ממשלה זו לא יושמה עד היום . מסמך זה ממליץ : ( 1 ) להביא לאיחוד התביעה המשטרתית עם הפרקליטות כדי להפריד בין הגוף התובע לגוף החוקר . ( 2 ) להותיר את מבנה התביעה המשטרתית כמו שהוא ולהעביר את התביעה המשטרתית למשרד המשפטים כפי שהיא . השינויים המוצעים יביאו לתפקוד איכותי יותר , הגון יותר ומקצועי יותר הן של התביעה הן של המשטרה . הם נחוצים כדי שאזרחי מדינת ישראל יוכלו להגשים את זכותם להליך הוגן .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help