sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

המושתקים והקורבנות השתנה והחליף את ייעודו : במקום ליצור תודעה קורבנית כאמצעי להיחלצות מהמצב נוצרה תודעה קורבנית המבקשת ליהנות מפירותיה של הוויה זו ולהתבצר במעמד הקורבן — כאמצעי הנצחה , כבריחה מקבלת אחריות אישית וחברתית לשינוי המצב וכתג יוקרה שבצדו רווחים כלכליים , פסיכולוגיים ופוליטיים . מתי המחאה נגד העושק וההצבעה על מנגנוני העוול והדיכוי נעשות מאמצעי לתיקון החברה למטרה בפני עצמה , שכמעט שאפשר לומר שהיא זקוקה להישארות העוול כדי לפרנס את יכולתה לתארו ? מה יקדם את תיקון החברה — האם תיאור עוצמת העוול של המקרבן או הניסיון להתחקות על כוחותיו של הקורבן לצקת טעם , תוכן ומשמעות לחייו ולהיחלץ בכך מקורבנותו ? ברור ששתי הפעולות משלימות זו את זו , אך דומה שהזרם הקורבני מבית מדרשו של הפוסט – מודרניזם העצים את החלק הראשון וכמעט שזנח את החלק השני . מפעל הדה – קונסטרוקציה מבית המדרש הפוסט – מודרני פירק את האדם והפך אותו ל " קורבן " : תוצר פסיבי של נסיבות , אובייקט סביל הנתון למניפולציות והינדוס של ההגמוניה . אותו מפעל שכח , או העלים , את המסורת ההומניסטית שבבסיסה עומד האדם הריבון , מחוקק חוקי עצמו ; אותה מסורת שהחלה במקרא ( " ובחרת בחיים " ) , פנתה לאריסטו ( " האדם הפוליטי " ) , המשיכה במחשבת חז " ל ( " אדם ועולם על כפות המאזניים " ) , עברה משם לרנסנס ולפיקו דלה מירנדולה ב " נאום על כבוד האדם " ( " אתה — שהנך , אם אפשר להגדיר זאת כך , בעל תואר כבוד של יוצר עצמך וצר צורתך שלך , אתה תיצור את עצמך בצורה שבה תבחר " ) והגיעה לבסוף עד לקרל מרקס הצעיר , שהזכיר לכולנו ( בתזות על פוירבך ) שהאדם איננו רק תוצר של נסיבות חייו , אלא גם יוצרן . השיח הקורבני מטיל את מלוא כובד האחריות של הקורבן למצבו על האחר ( במקרה זה האחר השולט , ההגמוני , הכובש , המדכא ) ויוצר משוואה בעייתית ומסוכנת : " הם " — ה " מקרבנים " — נתפסים תמיד כפעילים , יוצרים ומניפולטיבים , ואילו " אנחנו " — ה " קורבנות " — נתפסים תמיד כסבילים , תוצרים ונתונים למניפולציות . ניתוח לשוני של לקסיקון השיח הקורבני מעלה שהצד המקרבן מעוטר תמיד בפעלים פעילים כגון : " כבש " , " גרס " , " מחק " , " פלש " , " חיסל " ו " ערך ניסוי " ; ולעומתו הצד המקורבן נעטף תדיר בלשון סבילה ההופכת אותו ל " פליט " , " תוצר " , " נכה " , " נחנק " , " נמחק " וכמובן — " קורבן " .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help