sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

תקציר דומה שבשנים האחרונות הקורבנות הייתה לאופנה . הוגים , סופרים , אמנים , אנשי אקדמיה , קולנוע ותאטרון — כולם הפכו את קורבנותם קרדום לחפור בו , וכולם מציגים לפני החברה תלי – תלים , גוני – גונים ונימי – נימים של הווייתם הקורבנית . רבים רבים מבקשים להוסיף את חלקם להיכל הקורבנות הישראלי , שממדיו הולכים ותופחים עד כדי מגדל בבל של " ניצולים " המתחרים מי סבל יותר מנחת זרועו של מפעל הדיכוי והמחיקה של הממסד הציוני – הגברי – האירופי – הקולוניאליסטי – האשכנזי , וכולי וכולי . המילים " מכבש דיכוי " , " מנגנוני שליטה " , " מחיקה " , " תוצר " , " קורבנות " , " הדרה " , " הזרה " , " אחר " , " ממסד " — כולן חוזרות על עצמן בשיח הקורבני כבטקס כישוף מאגי . כל אחד מוסיף את קיסם דיכויו למדורת הקורבנות עד כי שלהבותיה לוחכות שערי שמים . ספר זה מבקש להתחקות אחר מאפייני סוד הקסם הקורבני ולהצביע על המחיר שהחברה הישראלית משלמת בגין בולטותו הגוברת והולכת של השיח הקורבני בעיצוב הזהות הישראלית . עידן קץ האידאולוגיות , ובעקבותיו התקופה הפוסט – מודרנית , תרמו רבות לקידום תהליכים ראויים ומבורכים : הניסיון לתת בשיח הציבורי הד ומבע לקולו של האחר ; הפניית זרקור תשומת הלב לכל המודרים , המושתקים והמנוחשלים ; סימון מגוון אמצעי השליטה , הדיכוי וההזרה של ההגמוניה והאליטות השולטות בחברה — כל אלה הביאו ברכה למבקשים להפוך את העולם למקום טוב וראוי יותר . אולם דומה שהגולם קם על יוצרו . בשנים האחרונות אנו עדים לכוחו המשתק של קתרזיס הבכיינות המטהרת . התפתח כאן פולחן וידויים מזכך , שגרם לרבים מהקורבנות ולרבים מסנגוריהם המלומדים לנתב את אנרגיית העשייה לתיאורים מרשימים של תחלואי המציאות במקום לנתבה לקבלת אחריות לשינוי המצב . כמו אותו ילד בן 11 שפנה לעזרת הפסיכולוג בגלל בעיית הרטבה , ולאחר טיפול של שנה — כששאלו אותו מה שלומו — ענה " נהדר ! " . " אתה עדיין מרטיב ? " , הוא נשאל . " כן " , הוא ענה , " אבל אני מרגיש טוב עם זה " . תסמונת הקורבנות המשחררת הפכה את השיח הקורבני משיח מתקן לשיח מנציח . הצורך המבורך וההכרחי להמשיג ולהשמיע את קולם של המודרים ,

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help