sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

זאת . במילים אחרות , ערבות מוגברת מחפה על חסר במידת החיוב בברכה . החריג הראשון מטשטש מעט את הגבולות שבין ברכה על הנאה ובין ברכה על מצווה : קידוש ומצה , שתי מצוות שאמנם אכילה במרכזן , אך הן בגדר חובה החלה על כולם בשווה ואינן מתייחסות למקרה אישי . ההנחה היא שתיתכן מצווה שיש בה הנאה , ובמקרה כזה למרות ההנאה ישנה ערבות . החריג השני מרחיב את גבולות הערבות — מערבות לברכה המסוימת כחיוב לערבות במובנה הרחב : אדם חייב לחנך את ילדיו במצוות , ובכלל זה — לברכות הנהנין . הצד השווה בשני המקרים הוא שהרחבת מעגל הערבות והאחריות מרחיבה בהתאמה את האפשרות לברך בשביל אחר . לסתם אדם ניתן לברך ברכות בשביל אחרים רק אם יש בהן ממד מצוותי ; לבני הבית ניתן לברך אף ברכות הנהנין אם יש חובה אחרת של חינוך שמגדילה את מידת הערבות לברכתם . ככל שמעגל המעורבות והקרבה גדל , כן נקל בברכות שמידת המעורבות הראשונית בהן אינה קיימת . על פי עיקרון זה מגיע , להבנתי , הרב שפרבר למסקנתו בעניין מצוות שמוטל על כל זרע ישראל לדאוג לקיומן , מתוך הרחבת החריג הראשון . הוא מציין מקרים שבהם הערבות היא מהותית למצווה ואינה קשורה ליחסים עם האדם שעליו רובץ החיוב מלכתחילה . כלומר , הרחבת נטל החיוב על הכלל יוצרת מעורבות גם ללא אחריות אישית כלשהי . לכאורה , גם את החריג השני ניתן להרחיב על פי אותו עיקרון ולהחיל את דין ערבות גם על ברכות הנהנין במקרים שבהם הערבות הדוקה יותר . המקרה הנידון כאן מתייחס לבני זוג שחייהם המשותפים הגיעו לשלב שבו הסימביוטיות ביניהם כמעט שלמה ; כמעט אין פעולה שהאיש יכול לעשות שלא באמצעות האישה . במצב כזה המושג של " אשתו כגופו " הופך ממטפורה למציאות ממש . ואם במצוות רבות אנו אומרים שאשתו יוצאת ידי חובת המעשה עצמו על ידי מעשה 29 כך אכן מפרשים המאירי והט " ז את ההבדל בין ברכות הנהנין לברכות המצוות . ראו מאירי , סוכה לח , ב ; ט " ז , יורה דעה סימן א , יז ( ר ' דוד הלוי ( הט " ז ) , ; 1667 - 1586 לודמיר , פולין ) . 30 המושג " אשתו כגופו " מוחל כעיקרון משפטי , ולא רק אגדי , לכל מיני עניינים . אלא שבדרך כלל בכיוון ההפוך — שהאישה יוצאת ידי חובה במעשי הבעל .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help