sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

בברכות הנהנין , למשל , כיוון שברכות אלו נובעות מבחירה ולא ממחויבות כללית במצוות . ואולם לצורך דיוננו כאן אראה , מתוך ליבון המקורות לדין ערבות , שמדובר בדין רחב מעט יותר ממה שנאמר באופן כללי עד כה בצל "ח ובדברי הרב עובדיה והרב שפרבר . ההבחנה הקטגורית בין ברכות הנהנין לשאר המצוות מופיעה במסכת ראש השנה ( כט , ע " א ) . בסוגיה מובא מקור תנאי , וממנו לומדים בעקיפין על ההבדל ההלכתי בין הברכות : תני אהבה בריה דרבי זירא [ אהבה בנו של ר ' זירא שנה ברייתא ] : כל הברכות כולן , אף על פי שיצא — מוציא , חוץ מברכת הלחם וברכת היין , שאם לא יצא — מוציא , ואם יצא — אינו מוציא . הפירוש הדווקני של הסוגיה מונע לגמרי את האפשרות לברך ברכות הנהנין לשם הוצאת ידי חובה , מאחר שאין כאן ערבות ; ואולם פירוש תכליתי שלה מאפשר זאת . לשם כך עלינו להבין לעומק את טעמה של ההבחנה . נוכל לעשות זאת בעזרת המשגה והכללה של הכלל המבחין ושל החריגים לו המובאים בהמשך הסוגיה . החריג האחד המובא בסוגיה הוא של אכילה או שתייה של מצווה , כמו קידוש ואכילת מצה . מוסבר כי במקרים אלו אפשר להוציא ידי חובת הברכה , כיוון שמדובר בברכת חובה אף שהיא באה על ידי ההנאה . כלומר , חריג זה נובע מן ההיקלשות של ממד הבחירה האישית ומהתעצמות ממד הכפייה והחובה . חריג נוסף נובע מהתעצמות מידת האחריות שבין המברך לחייב בברכה : הורים וילדים . הורה המחנך את ילדו לברכות יכול להוציאו בברכות הנהנין . חריג זה נוצר מתוך הבנה שחייבים לאפשר את הדבר כחלק מן החיוב של האב לחנך את ילדיו למצוות ( שם , ע " ב ) : תנו רבנן [ שנו חכמים ] : לא יפרוס אדם פרוסה לאורחין אלא אם כן אוכל עמהם . אבל פורס הוא לבניו ולבני ביתו , כדי לחנכן במצות . ובהלל ובמגילה , אף על פי שיצא — מוציא . המשותף לשני החריגים הוא שבשניהם מידת הערבות של האדם המברך גדלה , וזו הסיבה שמאפשרים ברכה על ידי אחר אף שבבסיס אין אופי הברכה מאפשר

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help