sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

ואולם רוב האחרונים אינם מקבלים את דברי הרא " ש כפשוטם ומסייגים אותם . ר ' עקיבא איגר סובר שנשים ערבות לחובות שמוטלות עקרונית גם על כתפיהן ואינן ערבות למצוות שאינן שייכות בהן . כך מכריע גם הרב עובדיה יוסף להלכה , ולדעתו כך סבר גם הרא " ש . הרב דוד שפרבר , בשו " ת אפרקסתא דעניא , מוסיף עוד קומה שבעניינה האישה נחשבת בדין ערבות . לדבריו , כאשר מדובר בחיוב שרובץ על כלל ישראל והאומה , גם הנשים מחויבות באחריות לקיומה , ומצד היכללותן בציבור הן מוציאות ידי חובת המצווה . הדבר נכון בכל הקשור למצוות שאופיין המסוים הוא כזה שהציבור מצווה בהן , כמו למשל מצוות מילה — כאשר האב אינו מל , בית הדין מחויב למול במקומו . אלא שדין ערבות אינו חל בשווה על כל הברכות . גם לגבי גברים בינם לבין עצמם מוגדרת הערבות רק באשר לברכות על מצוות , משום שעניינה של הערבות היא באחריות לשמירת המצוות של האחר . הערבות אינה חלה כשמדובר ואף שכל הברכות אף שיצא מוציא ( כמ " ש [ כמו שכתוב ] במסכת ראש השנה כט , א ) היינו מטעם ערבות . שכל ישראל ערבים זה בזה כמו שכתב רא " ש ברכות שהאשה אינה בכלל ערבות לכך אין מוציאים אלא מי שחיובו מדרבנן עי "ש [ עיין שם ] ואני מסתפק אם האשה אינה בכלל הערבות דהיינו שהיא אינה ערוב בעד אחרים אבל האנשים שקיבלו ערבות בהר גריזים והר עיבל נתערבו גם בעד הנשים [ ... ] או דילמא [ או שמא ] לא קיבלו ערבות בשביל הנשים . 25 ר ' עקיבא איגר , ברכות כ , ב , ד " ה " ונראה לי " . 26 הרב עובדיה יוסף , שו " ת יביע אומר , חלק א , אורח חיים טו ( הרב עובדיה יוסף , - 1920 ; 2014 בגדד וישראל ) . 27 ראו רשב " א , קידושין מו , ב ; מנ " ח ( מנחת חינוך ) , מצווה ב , ג , ד " ה " והנה כתבתי" ( ר ' יוסף באב " ד , ; 1874 - 1801 גליציה ) . 28 שו " ת אפרקסתא דעניא , חלק א , סימן מ ( ר ' דוד שפרבר , ; 1962 - 1875 רומניה וישראל ) . העיקרון שניתן להציע בנוגע לאופיין של מצוות אלו הוא שהן מצוות שאינן מוטלות על האדם בחובת " גברא " אלא הן חיוב למעשה ב " חפצא " כלשהו , וכדבריו : ויש לומר לעניות דעתי דסברתו דיש [ שסברתו שיש ] מצוה בתורה שיחידים מחויבים לעשותה ומצוה כוללת כל ישראל שמחויבים כלל האומה להשתדל שתהא המצוה נעשית , אם אותו היחיד עושה כגון מי ששפך יכסה , ומכל מקום מי שרואה צריך לכסות בלא כיסה השוחט וכגון מילה , ואין זה מטעם ערבות לחוד אלא חיוב עצמי הוא על כל זרע ישראל .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help