sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

ב . התלות באדם קרוב אדם במצב המתואר חי את חייו בעזרת הסביבה הקרובה לו , משפחתו וחבריו . התיאור הזה נוגע גם לאפשרות של החולה להיות מעורב במתרחש . באמצעות המטפלים בו הוא נחשף למתחולל סביבו ומתוודע לחוויות היום יום , המנועות ממנו בצורה ישירה . מתוך יצירת הזדהות המטפלים מעוררים בו את חוויית החיים ומשמרים את זהותו כאדם . הדברים הללו נכונים לא רק במישור חיי החולין אלא גם בכל הקשור לענייני הרוח והקדושה , והסביבה התומכת היא המאפשרת לאדם במצב הזה להיקשר לאלוקיו . המושג " שומע כעונה " , המניח שבמקרים מסוימים גם האדם הפסיבי , השומע , נחשב לאקטיבי ולמי שעונה , הוא מושג הלכתי מקביל . קיומה של הנחה הלכתית זו מאפשר לעורר הלכתית את החוויה של אדם שכל עניינו הוא בהיותו " שומע " . הגמרא במסכת סוכה דנה באפשרות של אדם להאזין לברכה , לענות אחריה ולהיחשב כמי שבירך בעצמו : אמר רב חנן בר רבא : מצוה לענות ראשי פרקים . הוא אומר " אנא ה ' הושיעה נא והן אומרים אנא ה ' הושיעה נא " מכאן שאם קטן מקרא אותו — עונין אחריו מה שהוא אומר [ ... ] מכאן לשומע כעונה . סוגיה זו דנה באמירת הלל , והסקת דין זהה להלכות ברכות נעשתה על פי סוגיות אחדות במסכת ברכות . דין זה , שהשומע נחשב כאילו אמר בעצמו את הברכה , נכון לדברי הגמרא גם בעניין מי שאינו חוזר ועונה אחר המברך , אלא ממלא תפקיד פסיבי בלבד של האזנה , כמשתמע מקריאת ההלל שבה הקהל והחזן אינם אומרים את אותם הפסוקים . אף שהגמרא מתייחסת לשלוש אפשרויות של שיתוף בברכה : המברך , העונה והשומע , היא אינה מבחינה ביניהם לעניין משמעות המעשה שהם עושים — כולם נחשבים כאילו בירכו . 2 סוכה לח , ע " ב . 3 ברכות מה , ע " ב ; וכן שם , מב , ע " א ; שם , נג , ע " ב .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help