sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

ג . תמיכה בבן זוג : חובה ואחריות מתוך מעגל האנשים הסועדים את החולה , בן הזוג הוא הנושא בנטל היום - יומי , לפעמים עד לרמה שהוא עצמו כאילו נושא את המוגבלות של בן זוגו ; הוא עצמו מתקשה לצאת מן הבית ולחיות חיי חברה מלאים , אם משום הנאמנות לבן הזוג ונקיפות המצפון המלוות את היציאה והשארתו מאחור ואם מפאת נזקקותו של בן הזוג . הד לתלותיות של החולה נמצא במושג ההלכתי " ערבות " . דין ערבות הוא הבסיס לאפשרות לברך בשביל אחר ולהוציאו ידי חובה . כאשר המברך הוא בתורת המצווה , הוא " בדין ערבות " . דא עקא , נחלקו הפוסקים אם דין ערבות חל כשמדובר בנשים . לדעת הרא " ש , נשים אינן ערבות לקיום המצוות של גברים בכלל , שלא כמו גברים , שעליהם חל דין זה של אחריות . מדבריו מסיק בעל דברי ירמיהו כי דין ערבות עשוי לגשר על פער ברמת החיוב בין איש לאיש , אך אינו חל עקרונית על נשים . הצל " ח ( ציון לנפש חיה ) אף הוא מקבל את דברי הרא " ש כפשוטם וסובר שנשים אינן בדין ערבות כלל ; לא כלפי גברים ולא של גברים כלפיהן . כן הוא סובר שבין נשים לבין עצמן אין ערבות . מדברים אלו עולה שאישה יכולה להוציא ידי חובת ברכה רק כשהיא מצווה בה באותו רגע מסוים , כיוון שעל מנת שאדם יוכל לברך מדעתו רק בשביל חברו הוא צריך להיות כפוף לעקרון " ערבים זה לזה " — שתהיה לו מעורבות דתית באחריות לברכתו של המתברך . 20 " בתורת " הוא מושג הלכתי . כוונתו שאם האדם מחויב באופן כללי באותה מצווה — גם אם באותו רגע אינו חייב בה , הרי הוא נחשב כמי ש " בתורת " המצווה , ועל כן , עקרונית , הוא יכול להוציא אחרים ידי חובתם . 21 רא " ש , ברכות ג , סימן יג . 22 דברי ירמיהו , ברכות א , יא ( ר ' ירמיהו לעוו , ; 1874 - 1811 מורביה . נחשב לפירוש מוכר פחות של הרמב " ם . הוכנס לאחרונה לפרויקט השו " ת ) . 23 ראו צל " ח , ברכות כ , ב ד " ה " ויצא " . הצל " ח סבור שאין דין ערבות בדרבנן בכלל . שו "ת הר צבי , אורח חיים ב , קכב , מסייג את דבריו וקובע כי במגילה יש דין של הוצאת ידי חובה , גם אם החיוב דרבנן , ויש לומר כי לצל " ח אין זה מגדר ערבות . אם כן , נראה שיש אפשרות להוציא ידי חובה גם שלא כחלק מרעיון הערבות ( בעל שו " ת הר צבי הוא הרב צבי פסח פראנק , ; 1960 - 1873 ליטא וישראל ) . 24 בדרך זו הולך גם הדגול מרבבה ( חובר בידי ר ' יחזקאל לנדא ) , שתוהה אם הגברים ערבים לנשים , או שהוצאתן של הנשים מכלל הערבות היא הדדית ( דגול מרבבה , אורח חיים , סימן רעא ) :

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help