sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

קשות בזכויות אדם . ההיסטוריה המשפטית — בארץ ובעולם — מספקת לא מעט דוגמאות לתוצאות הגרועות הנובעות מהתממשות חשש זה . חשש זה חמור אף יותר ככל שמדובר ב " אחר " — חסר הייצוג הפוליטי , הזר ובעיקר מי שנתפס כ " אויב " . הפגיעה ב " אחר " , במובחן מפגיעה ב " אנחנו " , עלולה להיות דורסנית הרבה יותר והסתברותה גדולה הרבה יותר . משום שפגיעה ב " אחר " לא מעוררת את ההקבלה שלפיה לא נפגע בזכויות כי איננו רוצים שייפגעו גם הזכויות שלנו , היא עלולה להיות חסרת עכבות וגורמים מרסנים . לא חסרים מקרים המתארים החמרה זו . המקרים המובהקים ביותר הם אלו המשלבים " אחרות " זו עם סכנה , או תחושת סכנה , ואפשר לראות דוגמאות לכך בהסדרים דרקוניים המיוחדים ל " מצבי חירום " ולמעשה בהסדרים רבים המאזנים שיקולי ביטחון מול זכויות , כגון זכויות העציר המנהלי . אם כן , טיעונים אלו מספקים הצדקה לקביעת חסמים דאונטולוגיים בדמותן של זכויות מוחלטות , ולכל הפחות לקביעה בדבר מוחלטות של היבטים מסוימים של זכויות אלו . לבד מההצדקות הכלליות ישנם טיעונים הקוראים להצדקת ההגנה המוחלטת דווקא על הזכות לכבוד אנושי . ייתכן שתפיסת הזכות לכבוד כזכות שאינה אינטואיטיבית — בדומה , למשל , לחופש הביטוי ולהבדיל מן הזכות לחיים — קוראת להגנה חזקה יותר עליה , שכן השיטה המשפטית מתמודדת עם סכנות גדולות יותר של פגיעה בה . סכנות אלה הופכות לעניין מעשי כאשר הפגיעה בזכות לכבוד עומדת מול חשש לפגיעה בחיי אדם , ובשם חשש זה קל להגיע לפגיעה בלתי מידתית בזכות לכבוד . זאת ועוד , גם הרתיעה הטבעית והסטיגמה החברתית השלילית הנלוות לפגיעה בזכויות אינטואיטיבית אינן מתקיימות בכל הנוגע לזכויות בלתי אינטואיטיביות . נדמה שמטיעונים אלו נגזרת גישה אחרת של " מוחלט " . ה " מוחלטות " אינה מוצדקת כשלעצמה , אלא ככלי המרומם את הזכות לכבוד מעבר למעמדה המקובל ומסייע לה להתמודד עם הזכויות האינטואיטיבית ובכך מעניק לזכות את מידת ההגנה שלה היא ראויה . לעומת השיקולים שצוינו לעיל , והתומכים בהגנה המוחלטת על כבוד האדם , יש גם שיקולים נוגדים — גם כאן הם נחלקים לשיקולים כלליים השוללים קביעות מוחלטות באשר הן ולשיקולים השוללים את מוחלטות הזכות לכבוד בפרט . בקרב השיקולים הכלליים אפשר למצוא למשל את הטענה השגורה שלפיה כלל מוחלט לעולם לא יוכל להתאים לכלל המקרים האפשריים , ובקבלתו אנו " מוותרים " על תוצאה צודקת בחלק מן המקרים . טיעון שני הוא שהתייחסות

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help