sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

ובין כל אינטרס וזכות אחרים . לעומת זאת , מעמד חלש יותר של כבוד האדם , אשר יתיר איזון בינו ובין זכויות ואינטרסים אחרים , יאפשר גם מתן פרשנות רחבה יותר לתוכנו כמושג חוקתי . הפרשנות הראויה להגנה שמעניק כבוד האדם כערך או כזכות חוקתיים צריכה להפריד בין שני ההיבטים שלו , המייצגים במשפט הגרמני גישות פרשניות נבדלות — הגנה על ההתפתחות האוטונומית האישית מצד אחד והגנה מפני ביטול הזהות העצמית והפיכת הפרט לאובייקט מוחלט , כלומר הגנה מפני השפלה , מצד אחר . כבוד האדם במובן הבסיסי , דהיינו " גרעין הזכות " , מגן על הפרט מפני השפלתו ולכן זכאי להגנה מוחלטת . הגנה מוחלטת זו על גרעין כבוד האדם צריכה להיות מוגדרת בחוקה ולכלול " רשימה סגורה " של מה שנכלל בגרעין הזכות וזוכה אפוא להגנה מוחלטת . נוסף על פרשנותו של גרעין הזכות לכבוד האדם אפשר לפרש את תחום ההגנה על כבוד האדם באופן רחב יותר , ואולם ההגנה שתוענק למה שחוסה בשוליה של הזכות לא תהיה הגנה מוחלטת , אלא דומה לזו הניתנת לכל זכות חוקתית אחרת — היינו הגנה הנתונה לאיזון עקב אינטרסים וזכויות העומדים מנגד . כבוד האדם — זכות עליונה ומוחלטת ? לזכות לכבוד האדם במשפט הגרמני שלושה מאפיינים מרכזיים . ראשית , זוהי זכות עליונה בהיררכיית הזכויות והאינטרסים . קרי אין מעליה דבר ואף אין בצדה דבר . שנית , הזכות היא מוחלטת במובן השולל איזון בינה לבין זכות או אינטרס אחרים . מעשה הפוגע בכבוד האדם הוא בלתי חוקתי א פריורית ולכן אסור , ויהיו האינטרס או הזכות שבשמם נעשתה הפגיעה אשר יהיו . שלישית , הזכות היא נצחית ואי אפשר לגרוע ממעמדה בשום מקרה ובשום רוב . רשימה זו עוסקת בשני המאפיינים הראשונים ובמיוחד במאפיין השני — מוחלטות הזכות . מאפיינים אלו מעוררים שאלות רבות בנוגע להצדקתם בכלל ולאפשרות התאמתם ואימוצם בדין הישראלי בפרט . כמו כן הם קוראים לעמוד על השיקולים המצדיקים מעמד עליון ומוחלט לזכות לכבוד אנושי ועל השיקולים השוללים מעמד כאמור , מתוך למידה ממעמד הזכות ומההגנה עליה בשיטות משפט שונות , בעיקר בזו הגרמנית . הנחת המוצא של החיבור איננה חוק יסוד :

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help