sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

השלטונית לנקוט במסגרת החובה למנוע פגיעה בכבוד האדם ? האם חובתה כוללת את החובה לוודא שכל פרט יוכל לקיים חיים בכבוד ? • חוק היסוד הגרמני מעניק לכבוד האדם מעמד מוחלט . כבוד האדם , על פי לשון חוק היסוד , הוא בלתי פגיע ואינו ניתן לאיזון מול כל זכות או ערך מתחרים . כל פגיעה בכבוד האדם היא בלתי חוקתית . יתרונותיה של גישה פרשנית השוללת כל פגיעה בכבוד האדם ברורים : ערך כבוד האדם , שלא כערכים חוקתיים מרכזיים אחרים ( כמו למשל ערך החיים ) , אינו ערך אינטואיטיבי , שהצורך להגן עליו הוא מובן מאליו . לכן מוצדק להגן עליו באופן מוגבר , אם כי לאו דווקא מוחלט . מאידך גיסא , כבוד האדם אינו ערך ברור ואין לו תחום הגנה מוגדר . מכאן נובעת שאלה מרכזית , שגם בה עוסק מחקר זה : האם ראוי לאמץ את הגישה הפרשנית המעניקה מעמד מוחלט לכבוד האדם ? מסקנות המאמר הן שכבוד האדם כערך חוקתי נועד להגן על האדם הנולד , החי . שאלת ביצועם של ניסויים במחקר ביוטכנולוגי וגנטי , שהיא אכן סוגיה חשובה , אינה צריכה ואינה יכולה להיות מוכרעת לאור הפרשנות הניתנת לערך כבוד האדם ולאור ההגנה שהוא מעניק . בשאלת המחקר המרכזית — פרשנות תוכנו של כבוד האדם כערך וכזכות חוקתיים — מסקנת המחקר היא שהפרשנות של כבוד האדם במשפט הגרמני לאור ערכי האוטונומיה האישית והבחירה החופשית של הפרט , מחד גיסא , ולאור ההגנה שלו על האדם מפני השפלה או מפני הפיכתו לאובייקט , מאידך גיסא , אינן מתיישבות . כפי שניתן ללמוד מן המקרים שנדונו בפסיקה הגרמנית , ההגנה מפני השפלה ומפני הפיכת אדם לאובייקט יכולה לכלול לעתים גם הגנה על אדם מפני פעולותיו שלו . היא יכולה להכתיב " דמות ראויה " של אדם ולפגוע בכך באוטונומיה האישית וברצון החופשי שלו , שהם עצמם ערכים נגזרים מערך כבוד האדם . שאלת הפרשנות הראויה לכבוד האדם קשורה במישרין לשאלת מעמדו הראוי כמושג חוקתי . גישה דומה לזו שנתקבלה במשפט הגרמני — ואשר מעניקה מעמד מוחלט , חסין מכל פגיעה , לכבוד האדם — מעודדת פרשנות צרה למושג מבחינה מהותית . כבוד האדם כמושג רחב , בעל תחום הגנה שגבולותיו אינם מוגדרים , אינו יכול להיות בעל מעמד מוחלט , שכן לא יתאפשר כל איזון בינו

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help