sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

אחרים . הוא נתפס כערך עליון , כמושג משפטי בעל חשיבות ראשונה במעלה . מעמדו המיוחד מוביל לפרשנות ענפה — בספרות המשפטית ובפסיקה כאחת — באשר לשאלת ההגנה החוקתית שהוא מעניק . לפיכך בבחינת השאלה כיצד ראוי לפרש במשפט הישראלי את ההגנה החוקתית על כבוד האדם , נבחנת במחקר זה הפרשנות שניתנה לו במשפט הגרמני . המחקר שלפנינו כולל שני מאמרים : הראשון — שכתבה מיכל קרמר — דן בעיקרו בכבוד האדם במשפט הגרמני . השני — שכתב מרדכי קרמניצר — דן בשאלה אם ראוי לאמץ בישראל את תפיסת המשפט הגרמני , שלפיה כבוד האדם הוא ערך חוקתי עליון ומוחלט . המאמר הראשון בוחן כמה סוגיות הנוגעות לפרשנותו של כבוד האדם : • מי זוכה בהגנה החוקתית על כבוד האדם ? הדיון מתמקד קודם לכול בשאלה מתי מתחילה ההגנה על כבוד האדם . דהיינו , באיזה שלב של התפתחות החיים האנושיים ראויה לחול ההגנה על כבוד האדם ? האם , למשל , עובר שטרם נולד זכאי להגנה זו ? מה משמעותה של ההגנה הניתנת לכבוד האדם ביחס לחיים טרם לידה לקיומם של מחקרים בתחומים שונים כגון גנטיקה וביוטכנולוגיה ? נוסף על שאלות אלה נבחנת השאלה אם ההגנה החוקתית שמעניק כבוד האדם מוענקת לאדם כאדם יחיד או שהיא חלה גם על בני אדם כקבוצה . לשון אחר , האם ההגנה על כבוד האדם היא גם הגנה על כבודו של המין האנושי ? • מהו תוכן ההגנה על כבודו של אדם ? האם אפשר לספק הגדרה ממצה לכבוד האדם ? הדיון בשאלת תוכנו של כבוד האדם מתמקד בשתי גישות פרשניות בפסיקה ובספרות המשפטית בגרמניה . הראשונה רואה את בסיס פרשנות ההגנה על כבוד האדם באיסור על השפלתו של אדם ועל הפיכתו לאובייקט , חסר כל זהות סובייקטיבית . הגישה האחרת מדגישה את היבט האוטונומיה והבחירה החופשית כעומד בבסיס ההגנה על כבוד האדם . הפרשנות הניתנת לכבוד האדם מכתיבה כמובן את חובתה של הרשות השלטונית להגן על כבוד האדם . לכן הדיון בשאלת פרשנותו של המושג החוקתי של כבוד האדם הוא משמעותי לשאלה כיצד תנוסח חובתה של המדינה שלא לפגוע בכבוד האדם וכיצד יאסרו פגיעות בכבוד האדם בידי פרטים . שתי שאלות נוספות קשורות לסוגיה זו : מהו האמצעי שעל הרשות

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help