sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

בחירות מסודר עובר חוק כזה את כל הקריאות הדרושות , בתנאים של חופש ביטוי , ומקבל את תמיכת הרוב . האם אכן נראה במדינה כזו מדינה דמוקרטית ? כאשר מפלגה דתית – פונדמנטליסטית מגיעה לשלטון בהליך דמוקרטי מקובל ומדכאת מכוח חקיקה הנחקקת באורח תקין נשים או קבוצות דתיות אחרות , האם מדובר בדמוקרטיה ? כדי להימנע מאבסורדים מן הראוי לפנות אל הדמוקרטיה המהותית . בדמוקרטיה מהותית היחיד קודם ליחידה המדינית . מעמדו של היחיד כבעל זכויות שוות לאלה של בני החברה האחרים הוא היסוד המכונן של החברה . בלשונו של מנחם בגין : " אנחנו איננו מקבלים את הדעה הרשמית למחצה , ששמענו בימי כהונתה של הכנסת השלישית , לפיה מדינה נותנת זכויות ומדינה זכאית ליטול זכויות . אנחנו מאמינים שישנן זכויות לאדם הקודמות לצורת החיים האנושית ששמה מדינה " . מאחר שכל האזרחים שווים בזכויותיהם לחיים , לכבוד אנושי ולחירות , הם זכאים להשתתף בחיים הציבוריים והפוליטיים ולבחור את מי שיאזנו בשמם ולמענם בין זכויות מתנגשות ובין זכויות לאינטרסים ציבוריים . ההיבט הפורמלי של הדמוקרטיה נגזר מתפיסת היסוד בדבר מקומו ומעמדו של היחיד , אולם אין הוא ממצה את מהותה של הדמוקרטיה . כדברי רות גביזון : לפי תפיסה מהותית של דמוקרטיה , כל פגיעה בשוויון הינה פגיעה בערכים המצדיקים את הדמוקרטיה מלכתחילה , אותם ערכים שהם הבסיס לנכונותנו לקבל את הכרעת הרוב . דמוקרטיה מהותית עשויה , לכן , לבקש להגביל את הדמוקרטיה הפורמלית שבתוכה על מנת שלא תיפגענה אותן זכויות אזרח ( בעיקר של מיעוטים ) שעקרון הרוב הרגיל לא היה מבטיח את הגנתן . ההגנה על זכויות האדם , בדמוקרטיה מהותית , היא ערך יסודי , שבכוחו אף להתגבר על " הכרעת הרוב " . 2 מנחם בגין , דברים שנשא בנאום על " בעיות יסוד בקיומנו הלאומי " לכבוד הרכבת הממשלה התשיעית , ט " ו בכסלו תש " ך , . 16 . 12 . 1959 3 גביזון ( לעיל הערה , ( 1 עמ ' . 33

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help