sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

ותק הוא מומחיות : התפתחות מקצועית משנות השבעים עד שנות התשעים התשוקה מגדילה את מה שאדם רוצה בו . היא עצמה צומחת מכוח אי - מימושה . פרידריך ניטשה כבר בסוף שנות השישים הציגה פולר ( Fuller , 1969 ) מודל להתפתחות מקצועית של מורים שבחן את התהליך בעיקר מנקודת ראות של צרכים וטרדות ( . ( concerns על פי מודל זה ההתפתחות המקצועית של המורה נעה סביב צורכי האני מתוך הבחנה בין צרכים שמיוחסים להיבטים חיצוניים להוראה , כלומר המורה כאדם , ובין צרכים שמיוחסים להיבטים פנימיים של ההוראה , כלומר תהליכי ההוראה וההתמודדות עם גורמים נוספים במערכת החינוך כמו עמיתים , הורים ותלמידים . השלבים על פי מודל זה מצביעים על התפתחות בתחום הצרכים האישיים של המורים למן השלב האישי ועד השלב של מיקוד בלומד ובצרכיו . בשנות השבעים המוקדמות , בעקבות מחקר בבתי ספר על - יסודיים בארצות הברית , הציע גרגורס ( Gregorc , 1973 ) מודל שרואה בתחושת המחויבות והאחריות של המורים את הגורם העיקרי בהתפתחותם המקצועית . המודל מחלק את התהליך לארבעה שלבים עיקריים : ( א ) שלב ההתהוות ( - ( becoming stage שלב שמאופיין בפיתוח תפיסות ראשוניות בנוגע למטרות החינוך , לטיבה של ההוראה ולתפקיד בית הספר כארגון חברתי ; ( ב ) שלב הצמיחה ( growing - ( stage מחויבותו של המורה מתבססת , ומתגבשות תפיסות עקרוניות בנוגע לתהליכי חינוך , למשמעת אישית ולאחריות המורה ; ( ג ) שלב ההתבגרות / ההבשלה ( - ( maturing stage בשלב זה המורה מקבל אחריות לתהליכי החינוך ולתפקודו כמורה , ובוחן תפיסות קודמות הנוגעות לחינוך , למורים עצמם , לשותפים אחרים לעשייה ולתכנים הלימודיים ; ו ( ד ) שלב התפקוד המלא ( - ( fully function stage שלב שמאופיין בקבלת אחריות מלאה למקצוע החינוך בניסיון להגיע לידי מיצוי מלא של פוטנציאל המורה כיחיד וכחבר בקבוצה מקצועית של מורים . בשלב זה נמשכים תהליכי הבחינה וההבניה של תפיסות ואמונות בנושאים חינוכיים . על אף מיקודו של המודל באחריות ובמחויבות אישית לחברה ולקהילת בית

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help